Documentul aduce în prim-plan nevoia de a controla și educa utilizarea dispozitivelor digitale, cu scopul de a proteja dezvoltarea cognitivă și emoțională a celor mici.
Conform noilor reglementări, copiii sub 2 ani nu ar trebui să aibă acces la telefoane sau tablete, cu o singură excepție: apelurile video pentru a comunica cu rudele aflate la distanță. Ministrul Educației subliniază importanța acestei măsuri, argumentând că expunerea timpurie la ecrane poate avea efecte negative asupra dezvoltării cognitive și emoționale.
„Este esențial să protejăm dezvoltarea naturală a copiilor în primii ani de viață. Utilizarea excesivă a dispozitivelor digitale poate perturba procesele normale de învățare și socializare”, a declarat Ministrul Educației.
Specialiștii recomandă părinților să se asigure că interacțiunile cu tehnologia sunt cât mai limitate și să se concentreze pe activități care promovează dezvoltarea fizică și mentală sănătoasă.
Utilizarea tehnologiei în grădinițe
În grădinițe, abordarea față de tehnologie este una conservatoare. În loc să permită accesul liber la telefoane sau tablete, educatorii preferă să folosească videoproiectorul pentru prezentarea materialelor educative. Această metodă asigură că tehnologia este utilizată într-un mod controlat și educativ.
„Aici la grădiniță nu folosesc telefon deloc, folosesc videoproiectorul asistat de educator și sub îndrumarea lor și doar pentru prezentarea unor materiale educaționale”, explică Ioana Popa, directorul educațional al unei grădinițe.
Educatorii subliniază că este crucial ca părinții să înțeleagă impactul negativ al timpului petrecut în fața ecranelor. În această perioadă critică de dezvoltare, activitățile fizice și interacțiunile directe cu ceilalți copii sunt mult mai benefice pentru cei mici.
„Pregătirea noastră este una care ne-a determinat să nu folosim excesiv tehnologia în activitățile desfășurate, dar e foarte important și pentru părinți să înțeleagă că timpul pe care îl petrec în fața ecranelor este nociv”, adaugă Ioana Popa.
Recomandări pentru copiii de vârstă preșcolară
Pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani, specialiștii recomandă un timp maxim de expunere la ecrane de o oră pe zi, sub supravegherea unui părinte sau educator. Activitățile ar trebui să fie exclusiv educative, contribuind la dezvoltarea unor abilități specifice.
Ministerul Educației încurajează părinții și educatorii să introducă copiii în utilizarea unor dispozitive precum radio, cameră foto, imprimantă, mouse sau căști. Acestea pot contribui la familiarizarea cu tehnologia într-un mod benefic și controlat.
În plus, copiii ar trebui să folosească tastatura și calculatorul pentru dezvoltarea abilităților de scriere și pentru activități creative, cum ar fi desenul digital. Aceste practici sunt mult mai eficiente în dezvoltarea competențelor digitale decât utilizarea pasivă a telefoanelor sau tabletelor.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.