in

Bacalaureat 2025: Tot ce trebuie să știi despre evaluarea competențelor lingvistice la Limba Română

În iarna anului 2025, elevii claselor a XII-a vor trece printr-o etapă esențială a examenului de Bacalaureat: evaluarea competențelor lingvistice la Limba Română.


Aceasta reprezintă o probă crucială care nu doar că testează nivelul de cunoștințe acumulat, ci și abilitatea de a comunica eficient și corect în limba maternă. Organizată între 27 și 31 ianuarie, această evaluare introduce o serie de reguli stricte și proceduri clar definite de Ministerul Educației.

Organizarea și nivelurile de competență

Evaluarea competențelor lingvistice este structurată pe trei niveluri principale: utilizator mediu, utilizator avansat și utilizator experimentat. Aceste niveluri nu doar că reflectă nivelul de stăpânire a limbii, ci determină și gradul de pregătire a elevului pentru cerințele academice și profesionale ulterioare.

 🔴 Rolul evaluatorilor
Evaluarea se face de către doi profesori examinatori, fiecare completând un borderou individual care punctează competențele observate. Dacă ambele evaluări coincid, nivelul final este stabilit în consecință. În cazurile în care evaluările diferă, se aplică un protocol detaliat:

  • Dacă unul dintre examinatori evaluează elevul ca fiind utilizator mediu, iar celălalt ca utilizator avansat, nivelul final va fi cel de utilizator avansat.
  • Dacă diferența este între utilizator mediu și utilizator experimentat, nivelul final rămâne la utilizator avansat.
  • Dacă diferența este între utilizator avansat și utilizator experimentat, nivelul final va fi cel de utilizator experimentat.

Acest sistem asigură o evaluare echitabilă și favorizează acordarea celui mai bun nivel posibil, evitând subestimarea competențelor elevilor.

 🔴 Un proces fără loc de interpretări
Una dintre regulile esențiale ale acestei etape este interzicerea schimbării biletelor de examen. Elevii care refuză să răspundă întrebărilor din biletul extras sunt considerați absenți de la probă. În plus, biletele utilizate în timpul examenului rămân confidențiale, cu excepția celor publicate ca modele, ceea ce garantează integritatea procesului de evaluare.

Adaptabilitate pentru candidații cu nevoi speciale

Într-o notă de incluziune și egalitate de șanse, Ministerul Educației a prevăzut măsuri speciale pentru candidații cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz sau tulburări de neurodezvoltare. Aceștia vor beneficia de bilete de examen adaptate nevoilor lor specifice și, la cerere, de un timp suplimentar de 10 minute pentru pregătirea și susținerea răspunsurilor.

 🔴 Măsuri de adaptare
Aceste ajustări sunt menite să asigure accesul echitabil la procesul de evaluare, astfel încât toți candidații să aibă șanse egale de succes. Într-un sistem educațional modern, aceste inițiative sunt esențiale pentru a promova incluziunea și pentru a demonstra că fiecare elev contează, indiferent de provocările pe care le întâmpină.

 🔴 Beneficiile timpului suplimentar
Pentru unii elevi, 10 minute suplimentare pot face diferența dintre un răspuns incomplet și unul bine structurat. Într-un context în care fiecare detaliu contează, această măsură oferă un sprijin real celor care au nevoie de el, fără a compromite standardele de evaluare.

Înscrierea și organizarea sesiunii de iarnă

Înscrierile pentru evaluarea competențelor lingvistice se desfășoară între 16 și 20 decembrie 2024, înainte ca elevii să devină oficial absolvenți. Deși această probă marchează începutul examenului de Bacalaureat, ea este distinctă de probele scrise, care sunt programate să înceapă pe 10 iunie 2025, mai devreme decât oricând în ultimii 15 ani.

 🔴 Impactul temporal asupra elevilor
Această separare a probelor permite elevilor să se concentreze mai întâi pe competențele lor lingvistice, oferindu-le apoi timp să se pregătească pentru probele scrise. Totodată, programarea probelor scrise în luna iunie reflectă o schimbare strategică, care are rolul de a eficientiza calendarul academic și de a reduce presiunea asupra elevilor.

 🔴 Avantajele înscrierii timpurii
Pentru mulți elevi, această etapă reprezintă o oportunitate de a începe cu dreptul procesul de evaluare. În același timp, profesorii și autoritățile școlare au suficient timp pentru a organiza și coordona examenul în mod corespunzător, asigurând astfel un nivel înalt de profesionalism.

Urmărește-ne și pe Google News

Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter

MENȚIUNE:

Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.

Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.