Dacă în 2023, aproximativ 345.000 de elevi s-au înscris la examenele naționale, prognoza pentru 2025 este de 302.000, iar această cifră continuă să scadă până în 2027.
Într-o țară în care educația este considerată un pilon esențial al dezvoltării sociale și economice, aceste statistici ridică o serie de întrebări legate de viitorul învățământului din România și impactul acestui fenomen asupra societății.
Scăderea alarmantă a numărului de elevi
Conform estimărilor Ministerului Educației, în 2025, numărul elevilor care vor participa la examenele naționale va ajunge la aproximativ 302.000, o scădere semnificativă față de 349.000 în 2023. În 2024, numărul de elevi care au participat la evaluările naționale a fost deja mult mai mic decât prognozările, cu doar 271.000 de elevi înscriși la Evaluarea Națională și Bacalaureat.
Chiar dacă aceste date reflectă o tendință generală de scădere a populației școlare din ultimii ani, Ministerul Educației nu a oferit explicații clare pentru această reducere semnificativă a numărului de elevi care susțin examenele naționale.
În absența unor informații detaliate din partea autorităților, experții în educație oferă explicații legate de demografia României. Potrivit lui Radu Szekely, expert în educație, fenomenul poate fi atribuit unui proces natural al scăderii numărului de copii din țară. În acest context, se subliniază faptul că scăderea numărului de elevi este inevitabilă din cauza numărului mai mic de nașteri din ultimii ani.
„Este de fapt o constatare, nu mi se pare că este nici o strategie, nici un obiectiv. Asta este demografia în România”, a declarat Szekely.
De asemenea, el a menționat că în 2025 se va înregistra cea mai mică cohortă de elevi din istoria învățământului românesc, fiind vorba despre elevii care au trecut prin sistemul clasic de 13 ani de școală, inclusiv clasa pregătitoare.
Citește și: 10 Milioane de Euro pentru viitorul educației! Universitatea Ovidius construiește excelența la Constanța
Cauzele scăderii numărului de elevi
Este evident că scăderea numărului de elevi care susțin examenele naționale este legată de evoluțiile demografice din România. Conform datelor oficiale, în fiecare an numărul de elevi scade, iar acest trend se va menține, în mare parte din cauza unui număr mai mic de copii care se înscriu în învățământul primar.
„Avem mai puţini copii şi această scădere se va vedea”, subliniază Radu Szekely.
Mai puțini copii înseamnă implicit o reducere a numărului celor care vor ajunge la examenul de bacalaureat sau la Evaluarea Națională.
Un alt factor important de luat în considerare este decizia părinților de a nu înregistra copii la școala obligatorie sau de a-i învăța acasă, ceea ce poate afecta indirect numărul de elevi care susțin examenele. De asemenea, migrarea tinerelor familii în alte state europene pentru oportunități de muncă sau educație poate duce la scăderea numărului de elevi care sunt școlarizați în România.
În acest sens, poate fi observată o tendință de emigrarea a tinerelor familii, ceea ce contribuie, într-un mod direct, la reducerea efectivului de elevi.
În același timp, Ministerul Educației nu ar trebui să ignore provocările și inegalitățile din sistemul educațional, care pot influența participarea elevilor la examenele naționale.
Lipsa unor resurse suficiente în anumite zone ale țării, precum și problemele legate de infrastructură, pot face ca elevii din mediile defavorizate să nu aibă acces la educație de calitate, fapt care ar putea reduce și mai mult numărul celor care se prezintă la examenele naționale.
Ce măsuri sunt necesare?
Scăderea numărului de elevi care susțin examenele naționale nu este doar o problemă statistică, ci un semnal de alarmă pentru sistemul educațional românesc.
Autoritățile ar trebui să analizeze mai atent cauzele scăderii numărului de elevi și să ia măsuri pentru a preveni o reducere și mai accentuată a acestora în anii următori.
Unul dintre pașii importanți ar fi consolidarea unor politici educaționale care să răspundă nevoilor elevilor din medii defavorizate și promovarea educației ca un factor cheie în dezvoltarea personală și profesională a fiecărui tânăr. De asemenea, este important ca Ministerul Educației să implementeze programe de sprijin pentru școlile din zonele rurale sau defavorizate, pentru a asigura accesul la educație de calitate pentru toți copiii.
În plus, autoritățile trebuie să ia în calcul și strategiile pentru atragerea tinerelor familii să rămână în România și să investească în viitorul educațional al copiilor lor.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.