Această taxă va viza, conform estimărilor oficiale, mai mult de 8 milioane de autovehicule din România și va fi aplicată începând cu anul 2026.
Potrivit declarațiilor lui Marcel Boloș, taxarea autovehiculelor poluante reprezintă o componentă esențială a cerințelor din PNRR.
„În Cererea de plată 4 avem legea taxării utilajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare”, a explicat ministrul.
Implementarea acestei taxe are un impact semnificativ asupra a 8 milioane de vehicule aflate pe drumurile din România.
Taxa se va aplica nu doar vehiculelor grele, ci și autoturismelor, mai ales celor vechi și poluante. Ministrul Boloș a subliniat că o parte din veniturile generate de această taxă vor fi direcționate către autoritățile locale, în timp ce o altă parte va fi utilizată pentru întreținerea drumurilor prin intermediul CNAIR.
Astfel, acest demers are și un rol important în sprijinirea infrastructurii rutiere din țară.
Provocările legate de implementarea taxei
Aplicarea unei taxe auto de acest tip presupune un impact considerabil asupra posesorilor de vehicule, iar guvernul va trebui să gestioneze acest proces cu mare atenție.
Cu o proporție semnificativă de vehicule în România având o vechime de peste 20 de ani, mulți dintre acești posesori riscă să fie afectați financiar de introducerea taxei. În plus, administrarea corectă a veniturilor colectate, precum și alocarea acestora către autoritățile locale și CNAIR, va reprezenta o provocare continuă.
În contextul acestui plan, Boloș a mai adăugat că implementarea noii taxe ar trebui să înceapă începând cu 1 ianuarie 2026, conform calendarului stabilit în cadrul PNRR.
De asemenea, ministerul lucrează la crearea unei legislații clare pentru taxarea vehiculelor, având în vedere faptul că impactul acestei taxe ar putea afecta o mare parte din populația țării.
Citește și: România câștigă timp pentru viitor: Ce aduce perioada extinsă de ajustare fiscală de șapte ani
Blocarea accesului la Fonduri Europene
Unul dintre cele mai importante aspecte subliniate de ministrul Marcel Boloș a fost legat de consecințele nerespectării termenelor din PNRR.
„Dacă nu putem depune cererea de plată 4, nici pe celelalte nu le mai putem depune. Deci, teoretic, blocăm 20 de miliarde de euro”, a explicat ministrul.
Astfel, România riscă să piardă o sumă semnificativă de fonduri europene, esențială pentru dezvoltarea infrastructurii și implementarea altor proiecte de interes național.
Cererea de plată 4 este un element fundamental în cadrul PNRR, iar neîndeplinirea angajamentelor asumate ar însemna pierderea unor resurse financiare vitale pentru dezvoltarea economică a țării.
Conform autorităților, această taxă auto va reprezenta un instrument necesar pentru îndeplinirea obiectivelor de mediu și pentru reducerea poluării, dar și o sursă de venit pentru administrațiile locale și pentru infrastructura rutieră.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.