in

Venitul Minim de Incluziune: Ajutorul esențial promis de stat pentru sute de mii de români

Ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu, a anunțat recent o veste importantă pentru românii aflați în situații vulnerabile.

Venitul Minim de Incluziune: Ajutorul esențial promis de stat pentru sute de mii de români

Cu ocazia bilanțului Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), aceasta a dezvăluit că, în anul 2024, peste 255.000 de români au beneficiat de venitul minim de incluziune (VMI), un ajutor financiar vital pentru categoriile defavorizate.

Acest sprijin social, oferit în baza Legii nr. 196/2016, vine ca o măsură de combatere a sărăciei și a excluziunii sociale, având rolul de a asigura un trai decent pentru cei care se confruntă cu dificultăți financiare majore. Anunțul ministrului confirmă că acest program va continua, iar toți cei care se încadrează în criteriile stabilite vor putea primi în continuare acest bonus de la stat.

Ce este venitul minim de incluziune și cui i se adresează

Venitul minim de incluziune (VMI) este un program complex de asistență socială, care se adresează atât persoanelor singure, cât și familiilor cu venituri reduse. El a fost conceput pentru a înlocui două forme anterioare de sprijin: ajutorul social pentru venit minim garantat și alocația pentru susținerea familiei.

VMI se împarte în două componente principale:

  • Sprijinul pentru incluziune – destinat persoanelor sau familiilor cu venituri foarte mici, pentru prevenirea sărăciei și a excluziunii sociale;

  • Sprijinul pentru familia cu copii – pentru familiile care au copii minori în întreținere și un nivel de venit sub pragul stabilit, în scopul încurajării educației și menținerii copiilor în sistemul de învățământ.

Ministrul Simona Bucura Oprescu a subliniat că „peste 255.000 de familii au beneficiat de VMI în 2024”, confirmând eficiența și impactul pozitiv al acestui program. Ea a mai adăugat că „statul este dator să-i sprijine pe cei mai vulnerabili dintre noi, iar acest program exact asta face: oferă o plasă de siguranță celor care au cea mai mare nevoie de ea”.

Condiții de eligibilitate și praguri de venit

Pentru a beneficia de venitul minim de incluziune, solicitantul trebuie să respecte anumite criterii de eligibilitate, în special legate de venitul lunar pe membru de familie. Statul a stabilit praguri clare care definesc cine poate primi acest ajutor.

Iată principalele condiții:

  • Pentru sprijinul de incluziune: venitul net pe membru de familie nu trebuie să depășească 366 de lei, iar în cazul unei persoane singure de peste 65 de ani, pragul este de 533 de lei.

  • Pentru sprijinul acordat familiilor cu copii, venitul maxim trebuie să fie de 930 de lei pe membru de familie.

Aceste limite sunt gândite pentru a direcționa ajutorul către cei care se confruntă cu cele mai mari greutăți. Astfel, programul reușește să acopere o gamă largă de situații vulnerabile, de la vârstnici singuri, până la familii cu mai mulți copii.

„Este important ca oamenii să știe că acest sprijin nu este un privilegiu, ci un drept. Iar respectarea criteriilor legale este esențială pentru ca fondurile să ajungă acolo unde este cu adevărat nevoie”, a declarat un reprezentant ANPIS.

Ce acte sunt necesare pentru a primi VMI

Pentru a beneficia de venitul minim de incluziune, cetățenii trebuie să depună un dosar complet la serviciul public de asistență socială din localitatea de domiciliu. Documentele necesare sunt esențiale pentru verificarea eligibilității și pentru aprobarea dosarului.

Dosarul trebuie să includă:

  • Formularul standard de cerere VMI, completat cu datele solicitantului și ale membrilor familiei;

  • Declarația pe propria răspundere privind veridicitatea informațiilor furnizate;

  • Angajamentul de plată, în cazul în care ulterior se constată plăți necuvenite;

  • Acte de identitate ale tuturor membrilor familiei;

  • Adeverințe de venit pentru fiecare membru, din toate sursele posibile;

  • Certificate de naștere pentru copii;

  • Certificate de deces, dacă este cazul, pentru membrii familiei decedați;

  • Dovada școlarizării pentru copiii între 3 și 16 ani;

  • Alte documente specifice situației beneficiarului (de exemplu, acte medicale, decizii judecătorești etc.).

După depunerea dosarului, autoritățile locale analizează fiecare caz în parte, urmând ca, dacă toate condițiile sunt îndeplinite, beneficiarul să înceapă să primească ajutorul financiar lunar.

Urmărește-ne și pe Google News

Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter

MENȚIUNE:

Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.

Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.