[albastru] În România, sunt nume care nu rămân doar pe afișe sau în generic — rămân în conversații. Ștefan Bănică Jr. e unul dintre ele: un artist cu o carieră lungă, vizibilă, dar și cu o viață personală care, de fiecare dată când pare așezată, reușește să aprindă din nou ecranele și secțiunile de comentarii.
De ani buni, fiecare gest public al lui Ștefan Bănică Jr. e privit ca un „semn”. O fotografie, un mesaj scurt, o apariție în doi — suficiente cât să pornească interpretări, comparații și, mai ales, acea curiozitate greu de stins: ce rămâne în urma unei povești care a ținut România cu ochii lipiți de ea?
O fotografie, o reacție și un val de amintiri
În spatele scenei și al luminilor, artistul a încercat de multe ori să tragă o linie între ce e public și ce e personal. Doar că, în cazul lui, granița asta pare mereu negociabilă pentru publicul larg. Iar când postează ceva simplu, aparent intim, internetul citește mult mai mult decât e scris.
De data aceasta, o imagine cu actuala lui parteneră, Lavinia Pîrva, a fost de ajuns ca oamenii să revină la un capitol despre care mulți credeau că e închis. Nu pentru că fotografia ar fi sugerat ceva anume, ci pentru că memoria colectivă are obiceiul să apese pe aceleași butoane: „atunci” versus „acum”.
Ștefan Bănică Jr. și Lavinia Pîrva formează un cuplu de ani buni, iar relația lor a trecut dincolo de perioada discretă: s-au căsătorit și au devenit părinții unui băiețel. În spațiul public, artistul a lăsat, din când în când, fragmente din această normalitate — suficiente cât să se vadă că e mândru, că e bine, că își trăiește prezentul.
Și totuși, prezentul e rareori lăsat să respire singur. Pentru o parte dintre internauți, orice episod nou e o invitație să redeschidă un trecut celebru: mariajul cu Andreea Marin, „Zâna surprizelor”, o relație intens urmărită, care a durat șapte ani și din care a rezultat o fiică, Violeta. Divorțul lor, în 2013, a rămas un reper în imaginarul public, indiferent câți ani trec.
De ce trecutul revine mereu în comentarii
Ce a urmat după fotografia cu Lavinia Pîrva n-a fost doar un șir de aprecieri. A fost o [verde] reacție în lanț: oameni care au lăudat cuplul, alții care au apăsat, din reflex, pe comparații, iar cei mai mulți au început să discute nu fotografia, ci felul în care e „judecată” o femeie în funcție de alta.
Susținătorii lui Ștefan Bănică Jr. au intervenit rapid, tocmai pentru că tonul conversației risca să alunece în ceva mai aspru decât o simplă părere. În loc să lase tema să se umfle, au întors discuția spre respect și spre ideea că viața, cu toate etapele ei, nu e un concurs cu clasamente pe internet.
„Cu ce este mai bună Andreea Marin? / Normal că nu se compară!
„Ea este soția lui acum, este femeia pe care el o iubește!”
„În ce sens nu se compară, vă rog? / Și ce nevoie are de a fi comparată.”
„Viața merge mai departe cu sau fără Andrea Marin! Ce manie aveți…”
În spatele acestor replici se vede o tensiune familiară: publicul vrea detalii, dar publicul cere și decență — uneori în același minut. Iar când un nume precum Andreea Marin e rostit, reacțiile se împart instantaneu, ca și cum fiecare ar avea o versiune proprie a poveștii.
[roșu] Comentariul care a aprins totul nu a fost un eseu, nici o acuzație elaborată, ci o singură propoziție, aruncată sub fotografia cu Lavinia Pîrva și transformată imediat în subiect: „Nu se compară cu Andreea Marin”.