Această decizie a fost luată în conformitate cu o directivă a Uniunii Europene, care redefinește conceptul de „vehicul” în legislație și extinde obligativitatea asigurării RCA și la vehiculele care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării, precum trotinetele și bicicletele electrice.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a explicat: „Există însă și excepții foarte bine justificate în acest proiect de lege, și anume nu va mai exista obligativitatea asigurării RCA pentru vehiculele retrase temporar sau permanent din circulație și a căror utilizare este interzisă. De asemenea, vor fi exceptate de la o astfel de asigurare fotoliile rulante sau vehiculele similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie.”
Care sunt vehiculele care necesită asigurare RCA?
Conform noilor reglementări, nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor necesita asigurare RCA. Obligația de asigurare se aplică doar vehiculelor care îndeplinesc două criterii: au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Acest lucru se datorează redefinirii termenului de „vehicul” în proiectul de lege, care stabilește că un vehicul poate fi oricare mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Limitele de despăgubire și controlul asigurării RCA
Proiectul de lege introduce și limite minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor europene. Astfel, pentru prejudicii materiale produse într-un accident, limita de despăgubire este stabilită la 6.434.740 de lei, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate.
Pentru vătămări corporale și decese, inclusiv prejudicii fără caracter patrimonial produse într-un accident, limita de despăgubire este de 31.926.210 de lei, indiferent de numărul persoanelor afectate.
De asemenea, noul act normativ permite utilizarea dispozitivelor electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, cu condiția respectării legislației GDPR. Totodată, se introduce un tipizat standard la nivel european privind atestarea istoricului daunelor acoperite de RCA ale asiguratului.
Introducerea obligativității asigurării RCA pentru trotinetele și bicicletele electrice vine ca urmare a creșterii numărului de accidente cauzate de aceste vehicule în România. În ultimii 5 ani și primele 6 luni din acest an, conducătorii de trotinete electrice au fost implicați în peste 2.600 de accidente, soldate cu 20 de decese, 373 de răniți grav și 2.363 de răniți ușor.
Modificările aduse legislației RCA vin în întâmpinarea nevoii de acoperire a despăgubirilor pentru victimele acestor accidente, precum și pentru a aduce legislația națională în concordanță cu standardele europene.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.