Această lege, destinată să modifice Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002, permite deținătorilor permiselor de conducere categoria B să conducă anumite tipuri de motociclete.
Conform Administrației Prezidențiale, legea extinde valabilitatea permiselor de conducere categoria B pentru a include motocicletele cu transmisie automată de până la 125 cmc și cu o putere maximă de 11 kW. Cu toate acestea, sesizarea de neconstituționalitate ridică preocupări serioase cu privire la modul în care legea a fost adoptată și la respectarea principiilor constituționale.
Administrația Prezidențială afirmă: „În urma parcurgerii procedurii de reexaminare ca urmare a cererii de reexaminare transmise de Președintele României, în temeiul art. 77 alin. (2), Parlamentul a adoptat legea cu modificări care depășesc limitele cererii de reexaminare formulată de Președintele României.”
Legea în discuție stabilește că permisele de conducere categoria B sunt valabile și pentru motociclete specificate, cu condiția ca deținătorii acestora să aibă o vârstă minimă de 24 de ani, o experiență de minim 2 ani la categoria B și să facă dovada absolvirii unui curs de pregătire practică de minim 10 ore.
În sesizarea sa, Președintele României susține că Parlamentul a extins și modificat legea dincolo de cererea sa de reexaminare, încălcând astfel articolele constituționale referitoare la procesul legislativ.
Acesta a evidențiat, în special, schimbarea condiției privind experiența minimă necesară pentru categoria de vehicule B de la 3 la 2 ani, considerând-o o soluție complet nouă, ce depășește limitele reexaminării.
Acest caz subliniază tensiunile dintre puterile statului și arată complexitatea procesului legislativ în România. Se remarcă nu doar o dispută juridică, ci și una politică, reflectând divergențele între viziunea Președintelui și cea a Parlamentului.