Compania de stat CFR Marfă, aflată într-o situație financiară precară de mai mulți ani, se îndreaptă către faliment. Conform directorului general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, ultima zi de activitate a acestei companii va coincide cu prima zi de operațiuni a nou înființatei Carpatica Feroviar.
Termenul estimat pentru această tranziție este 1 martie 2024, când se așteaptă ca noua companie să devină complet funcțională și capitalizată pentru a prelua activele necesare. Carpatica Feroviar promite să aducă o nouă perspectivă asupra transportului feroviar de mărfuri, fiind gândită pentru a fi o alternativă mult mai eficientă și sustenabilă la actualul CFR Marfă.
Carpatica Feroviar – O companie mică, dar strategică
Noua companie feroviară, Carpatica Feroviar, va fi concepută pentru a fi mult mai eficientă și adaptată cerințelor actuale ale pieței. Aceasta va achiziționa doar 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, adică aproximativ 20% din resursele actualei companii. Obiectivul principal este acela de a construi o structură nouă, fiabilă și „bancabilă”, conform standardelor europene.
„Carpatica Feroviar nu trebuie și nu are voie să semene ‘unu la unu’ cu CFR Marfă de astăzi,” a precizat Daniel Apostolache. Prin această decizie, statul român intenționează să îmbunătățească performanțele transportului feroviar și să asigure condiții moderne pentru operarea pe piața de transport de mărfuri. Carpatica Feroviar se va concentra pe patru domenii strategice: industria de apărare națională, industria petrolieră, transportul cerealelor și al cărbunilor, astfel oferind un sprijin semnificativ economiei naționale. Noua companie va aduce o schimbare importantă nu doar prin structura sa mai mică și mai concentrată, ci și prin angajamentul de a deveni o entitate mai ecologică, un obiectiv esențial în contextul unei economii sustenabile.
Carpatica Feroviar este considerată o soluție de securitate națională, având sprijinul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). După cum explică Apostolache, compania a fost creată pentru a garanta că România va avea întotdeauna capacitatea necesară pentru transportul feroviar, indiferent de contextul geopolitic sau economic.
Activele și resursele CFR Marfă, o nouă direcție pentru dezvoltare
Pentru a sprijini Carpatica Feroviar în procesul de formare și tranziție, CFR Marfă va vinde o parte semnificativă a activelor sale către noua companie, inclusiv cinci secții de reparat vagoane și șase secții de reparat locomotive, cu scopul de a asigura continuitatea activităților de bază. În prezent, CFR Marfă deține aproximativ 9.000 de vagoane și 600 de locomotive, însă doar 200 de locomotive și o parte din vagoane vor fi transferate Carpatica Feroviar.
„Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reușim să ținem penalitățile în frâu”, a adăugat Apostolache, menționând că această strategie este esențială pentru a maximiza veniturile și pentru a achita datoriile către Ministerul de Finanțe și Ministerul Transporturilor. Printre bunurile pe care CFR Marfă încă încearcă să le vândă se numără hoteluri și sediul central al companiei, însă prețurile practicate sunt cele corecte, fără „chilipiruri” – o decizie strategică menită să evite vânzarea activelor la prețuri subevaluate.
Pe lângă procesul de vânzare a activelor, CFR Marfă este implicată într-o procedură de executare a aproximativ 450 de locomotive, dintre care 100 au fost deja vândute. Aceste tranzacții sunt desfășurate în colaborare cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), fiecare agenție teritorială având rolul de a gestiona licitațiile și documentele aferente, un proces complex și adesea lent. Informațiile despre disponibilitatea acestor locomotive sunt actualizate constant pe site-ul CFR Marfă pentru a oferi potențialilor cumpărători transparență și acces la aceste resurse.
Salariații CFR Marfă și Modelul Alitalia
Tranziția către Carpatica Feroviar nu include și preluarea automată a personalului de la CFR Marfă, ceea ce ridică întrebări cu privire la viitorul angajaților actuali. Apostolache a subliniat că aceștia nu vor fi transferați în mod direct la Carpatica, dar vor avea posibilitatea să-și depună CV-urile pentru a concura pe posturile disponibile. „Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă,” a explicat el, având în vedere că noua companie va trebui să obțină toate autorizațiile necesare pentru a-și începe activitatea, un proces care poate dura până la șase luni.
Înființarea Carpatica Feroviar a fost inspirată de modelul italian de restructurare a companiei Alitalia. Astfel, România se alătură țărilor care adoptă soluții inovatoare pentru a depăși crizele financiare ale companiilor de stat. Apostolache a subliniat că această discontinuitate față de structura CFR Marfă este esențială pentru a învăța lecția „capitalismului și a respectării regulilor concurențiale”.
CFR Marfă a fost, de-a lungul anilor, un furnizor de transport esențial pentru companii importante precum Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia și alți actori majori din industria de cereale din România. De asemenea, CFR Marfă a fost al doilea partener al DB Germania pentru transportul militar NATO, consolidându-și astfel rolul strategic. Totuși, viteza medie a trenurilor de marfă ale CFR este de doar 17 km/h, ceea ce arată necesitatea urgentă a modernizării și a unei structuri mai agile, care să poată funcționa la standarde internaționale.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.