in

Amendă de 2.900 de lei pentru șoferii care nu au asta în mașină pe timp de iarnă. Ce nu trebuie să le lipsească


Iarna aduce amenzi de până la 2.900 de lei pentru șoferii care nu își pregătesc mașina corespunzător. În sezonul rece, autoritățile cer echipare adecvată, iar abaterile pot atrage sancțiuni usturătoare și măsuri administrative.

Pe lângă anvelopele de iarnă, legea prevede ca șoferii să aibă în portbagaj o lopată și un săculeț de nisip, utile pentru a ieși din zăpadă sau polei. Lipsa acestor accesorii, constatată la control, poate duce la amendă și la reținerea documentelor mașinii.

Conform regulilor în vigoare din 26 ianuarie 2023, nerespectarea obligațiilor poate fi sancționată cu 9–20 puncte-amendă, echivalentul a până la 2.900 de lei, în funcție de încadrare.

Obligații pe timp de iarnă și sancțiuni

Nu există o dată-limită fixă pentru montarea cauciucurilor de iarnă; acestea devin obligatorii ori de câte ori carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei. Cu alte cuvinte, dacă drumul este alunecos, trebuie să rulezi pe anvelope de iarnă, indiferent de lună. Practic, „nu există o dată-limită, există condiția drumului”.

Dacă ești oprit în trafic fără dotările cerute, polițiștii pot aplica amendă și pot reține certificatul de înmatriculare, eliberând o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație. Fără a bifa minimul obligatoriu – anvelope potrivite, lopată și nisip – crește riscul de a rămâne imobilizat și de a primi sancțiuni.

Pregătirea mașinii pentru iarnă nu este doar o formalitate. Echiparea corectă reduce distanța de frânare, îmbunătățește tracțiunea și te ajută să gestionezi situațiile-limită întâlnite pe drumurile acoperite de zăpadă.

De ce să nu folosești cauciucuri la mâna a doua?

Specialistul în conducere defensivă Titi Aur explică de ce economiile făcute la anvelope second-hand pot fi înșelătoare și periculoase:

”Cauciucurile la mâna a doua nu sunt o variantă sub nicio formă. Pentru că, potrivit legii, pot să merg cu cauciucul până când adâncimea canalului este de 1,6 mm. Sub această valoare, nu mai este legal. Cauciucul nou are 8 mm adâncimea. Cauciucul are cea mai bună aderență când este abia fabricat. Cu fiecare minut care trece, el devine mai puțin aderent. Când trece de 4-5 ani vechime, nu îl mai folosim. Pe măsură ce cauciucul se uzează de la 8 mm până la 4 mm (cel de iarnă) și 3 mm (cel de vară), chiar dacă legea permite 1,6 mm, se presupune că suntem la o aderență scăzută. Cauciucul îmbătrânește cu timpul și se uzează”

Pe scurt, un cauciuc nou pleacă de la aproximativ 8 mm profil și oferă cea mai bună aderență imediat după fabricație. Pe măsură ce trec anii (după 4–5 ani) și scade adâncimea profilului, ținuta de drum se degradează. Chiar dacă legea tolerează 1,6 mm ca minim, pentru iarnă este prudent să nu cobori sub 4 mm, altfel aderența scade vizibil pe zăpadă și polei.

Înainte de plecare, verifică practic: anvelope de iarnă omologate (simbol fulg pe munte), presiunea corectă, lopată și nisip în portbagaj, lichid de parbriz pentru temperaturi negative și racletă. Astfel limitezi riscul de a rămâne blocat și de a primi o sancțiune în trafic.