Proprietarii de apartamente au noi obligații față de asociațiile de proprietari, odată cu intrarea în vigoare a unor prevederi care stabilesc clar când și în ce condiții se permite accesul reprezentanților asociației în locuințe.
Important: în anumite situații, refuzul de a permite accesul poate atrage amenzi și chiar răspundere civilă sau penală pentru pagubele produse altor locatari.
Când și cum se poate intra în locuință
Legislația prevede că administratorul de bloc sau un membru al comitetului executiv poate solicita intrarea în apartament atunci când sunt necesare verificări ori intervenții la părțile comune ale imobilului — de pildă, instalații, conducte, coloane ori alte elemente tehnice care deservesc întreaga scară.
Accesul are loc numai după un preaviz scris, transmis proprietarului cu cel puțin 5 zile înainte. În situații urgente – cum sunt avariile, riscul de inundație sau defectarea instalațiilor comune – termenul de anunț scade la 24 de ore.
Solicitarea trebuie să fie oficială și motivată, iar proprietarul are obligația de a permite intrarea exclusiv pentru remedierea problemei semnalate. Președintele asociației și administratorul sunt persoanele îndreptățite să facă astfel de verificări, cu respectarea limitelor prevăzute de lege.
Amenzi, răspundere și lucrări în apartament
În cazul unui refuz nejustificat, proprietarul riscă amenzi între 500 și 3.000 de lei. Mai mult, dacă împiedică desfășurarea lucrărilor și apar pagube pentru ceilalți locatari, poate fi tras la răspundere în instanță.
„În cazul în care proprietarul nu permite accesul în proprietatea sa, în conformitate cu prevederile alin. (1), acesta răspunde civil şi penal, după caz, pentru toate prejudiciile create proprietarilor afectaţi, în condiţiile legii.”
Regula aplicată despăgubirilor este simplă: când se efectuează lucrări la părțile comune și apar daune colaterale, asociația acoperă cheltuielile din fondul de reparații. Dacă însă un proprietar realizează renovări în regie proprie și produce prejudicii vecinilor, el suportă costurile remedierii.
Orice modificare adusă locuinței trebuie anunțată la asociație, iar pentru anumite intervenții este necesară și autorizație de construcție. Respectarea programului de lucru și a drepturilor vecinilor pe durata șantierului rămâne obligatorie.
Accesul anunțat în apartament nu înseamnă o intrare liberă: proprietarii pot solicita identificarea reprezentanților asociației, pot fixa intervalul orar de comun acord și pot consemna într-un proces-verbal operațiunile efectuate. În practică, un anunț afișat la avizier și transmis în scris (poștă, e-mail sau cutia poștală) cu 5 zile înainte, urmat de o vizită tehnică în intervalul comunicat, este procedura uzuală.
În cazul unei urgențe – de pildă, infiltrații apărute brusc – administratorul notifică rapid proprietarul, iar intervenția are loc în 24 de ore pentru limitarea pagubelor. Documentarea situației, păstrarea chitanțelor și informarea ulterioară a asociației ajută la stabilirea corectă a cheltuielilor și a eventualelor despăgubiri.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.