Mai multe licee din țară testează un program-pilot prin care elevii de clasa a XII-a învață doar patru zile pe săptămână la școală, iar vinerea desfășoară activități online. Măsura este gândită pentru a le oferi timp suplimentar de pregătire la materiile de Bacalaureat și pentru a ordona mai bine volumul de teme și evaluări din ultimul an.
Cine sunt elevii vizați și unde se aplică
Programul se adresează exclusiv elevilor din clasele terminale și se derulează, în prezent, în 18 unități de învățământ. Exemple de licee incluse în pilot confirmă că patru zile sunt dedicate cursurilor față în față, iar a cincea zi se mută în mediul digital. În aceste zile cu prezență fizică, orarul este centrat pe disciplinele la care elevii susțin examenele de maturitate, conform profilului și specializării fiecărei clase.
În anumite licee, modelul este inspirat din practici testate anterior: direcțiile principale sunt reducerea aglomerației din orar, prioritizarea materiilor de examen și introducerea de activități de consiliere pentru gestionarea emoțiilor asociate evaluărilor naționale. În paralel, profesorii încearcă să sporească interconectivitatea materiilor non-Bac, astfel încât sarcinile de lucru să aibă sens aplicat și să nu se transforme într-un volum suplimentar dificil de gestionat.
Cum arată ziua de vineri și ce spun elevii și profesorii
Vinerea, elevii lucrează de acasă pentru materiile care nu intră la Bacalaureat și dezvoltă proiecte ce vor fi evaluate la final de an. În practică, această zi este gândită ca o „supapă” pentru aprofundare, recuperare și lucru individual ghidat, fără a rupe ritmul pregătirii pentru examenele-cheie.
„Acest proiect ne vine ca o mănușă pentru că avem clasele de real, care dau bac la biologie, deci vin fizic şi fac pregătirea cu noi pentru examen. Dar avem şi clasele din uman unde această materie este fie însumată ca ştiinţa, fie e opţional aleasă de acasă”.
Elevii descriu avantajele în termeni simpli: timp câștigat pentru recapitulare, posibilitatea de a lucra pe nevoile proprii și o flexibilitate care reduce presiunea din timpul săptămânii.
„Unii învaţă la ce au nevoie, alţii care sunt poate mai stresaţi pot să îl foloseasca pentru a se relaxa”.
„În această zi de vineri, cum orele sunt online, am mai mult timp să-mi repet pentru materiile de bac”.
Există și rezerve: succesul depinde de autodisciplină și de felul în care sunt planificate sarcinile de lucru, pentru a evita ca proiectele să se adune spre finalul semestrului.
„Pentru unii care nu ştiu să se organizeze aşa de bine, este un aspect negativ. Apoi, proiectele pe care le primim când suntem online, pot să se adune şi dacă nu le rezolvăm la timp, o să dea probleme”.
Cadrele didactice punctează că miza nu este reducerea conținuturilor, ci o rearanjare a ritmului de învățare: în clasă – accent pe materiile de Bac; online – proiecte, teme aplicate și recuperare acolo unde este nevoie. În plus, se încurajează colaborarea între profesori pentru teme integrate și se oferă sprijin psihopedagogic elevilor care resimt stresul pregătirii pentru examene.
În anul școlar 2025–2026, liceele incluse în pilot lucrează după acest format hibrid, cu patru zile față în față și o zi online, vinerea, dedicată activităților pentru materiile non-Bac și proiectelor ce vor fi notate.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
