CFR Călători a fost nevoită să anuleze un sfert dintre trenuri, iar estimările sindicaliștilor indică o posibilă creștere a acestui procent până la jumătate.
Decizia de anulare a peste 260 de trenuri vine ca o consecință directă a imposibilității CFR Călători de a mai susține programul normal al trenurilor. Ordonanța „Trenuleț” prevede compensarea orelor suplimentare doar cu timp liber, nu cu plata acestora, ceea ce a dus la o lipsă acută de personal. Conform sindicatelor, compania funcționează cu aproximativ 1.500-1.700 de angajați activi, mult sub necesarul de 2.500 pentru un sistem de transport optim.
Sindicaliștii reclamă nu doar lipsa plății orelor suplimentare, ci și eliminarea tichetelor de masă, ceea ce a determinat o scădere accentuată a moralului angajaților. Aceștia cer excepții pentru funcțiile esențiale, precum mecanicii de locomotivă și șefii de tren, fără de care sistemul nu poate funcționa eficient.
Potrivit declarațiilor oficialilor CFR Călători, retragerea trenurilor pe distanțe scurte a fost considerată o soluție temporară pentru evitarea blocajelor pe rutele principale. Totuși, această decizie a lovit cel mai tare navetiștii, care depind de trenuri pentru deplasarea zilnică la locul de muncă.
Citește și: Adio, CFR Marfă! Ce va aduce nou Carpatica Feroviar pe piața transportului feroviar?
Navetiștii, principalii afectați de anulări
Pentru mulți călători, mai ales cei care folosesc trenurile pentru navetă, situația devine tot mai dificilă. Garnituri esențiale pentru trasee scurte și frecvente au fost suspendate fără notificare prealabilă, punând mii de oameni în imposibilitatea de a ajunge la timp la serviciu.
Expertul în mobilitate Tudor Măcicășan subliniază că anularea acestor trenuri afectează grav comunitățile care nu au alte mijloace de transport eficiente.
„Trenurile anulate sunt vitale pentru navetiștii din zonele rurale și micile orașe. Alternativa, autobuzele, nu oferă nici același confort, nici aceeași predictibilitate,” afirmă Măcicășan.
Printre trenurile retrase se numără și cele care circulă pe vechea cale ferată montană Oravița-Anina, o rută istorică cu un peisaj spectaculos, dar și trenul electric recent lansat pe ruta București-Brașov, o inițiativă inovatoare în domeniul transportului feroviar. Navetiștii din regiuni precum Valea Prahovei sau Banat se confruntă acum cu mari dificultăți în planificarea călătoriilor zilnice.
Lista trenurilor suspendate este lungă și afectează atât trasee interne, cât și unele conexiuni regionale. Principalele rute afectate includ:
- București – Brașov (trenuri rapide electrice)
- Oravița – Anina (cale ferată montană de patrimoniu)
- Rute de navetă scurte în jurul Bucureștiului, Clujului și Iașiului
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.