Reflectând asupra trendurilor actuale și a ajustărilor din sistemul de învățământ, acești educatori oferă perspective diferite, dar complementare, despre cum să navighezi cu succes prin provocările examenului de Bacalaureat.
Matematica și Limba Română: Abordări Inovative pentru Învățare
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna”, propune o metodă pragmatică pentru elevi: repetiția intensivă a exercițiilor din ultimii ani. Subliniind anunțul Ministerului Educației despre calibrarea subiectelor pe baza itemilor cu „succes” din simulări, Ciupală sugerează că acesta este momentul oportun pentru elevi să își consolideze cunoștințele la matematică prin practică repetată.
„Cu alte cuvinte, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes”, afirmă profesorul, adăugând că acesta este un an în care „prea multe lucruri deștepte n-o să găsești”, referindu-se la complexitatea subiectelor de examen.
Pe de altă parte, Bogdan Rațiu, profesor de Limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas”, pune accent pe autonomia învățării. El consideră că lucrul cu baremul în față elimină necesitatea orelor de meditații, având în vedere accesul la resurse online și tehnologia disponibilă, precum ChatGPT, care pot ajuta la pregătirea pentru examen.
Rațiu subliniază inadecvarea sistemului educațional actual, care nu mai corespunde nevoilor și așteptărilor elevilor de astăzi.
Reflectarea asupra Sistemului Educațional
Ambii profesori își exprimă preocuparea pentru orientarea sistemului educațional prea mult către succesul la examene, neglijând dezvoltarea competențelor de viață ale elevilor. Ciupală critică focalizarea excesivă pe finalitatea examenului de Bacalaureat în detrimentul învățării autentice, care ar trebui să pregătească elevii pentru viață, nu doar pentru un test.
El observă că, deși subiectele la matematică nu s-au schimbat semnificativ de-a lungul anilor, există o discrepanță între competențele evaluate și cele necesare în viața reală.
Rațiu extinde această critică, subliniind că sistemul de educație stagnează și nu se mai aliniază la cerințele și provocările actuale. El pledează pentru o reformă care să aducă sistemul educațional în acord cu nevoile contemporane, oferind sprijin și claritate profesorilor pentru a naviga prin schimbările necesare.
Evidențiind îngrijorări legate de modul în care educația este structurată și evaluată, profesorii Ciupală și Rațiu oferă nu doar strategii de pregătire pentru Bacalaureat, ci și o reflecție profundă asupra direcției în care ar trebui să evolueze sistemul de învățământ.
Recomandările lor pentru elevi – concentrarea pe exerciții specifice și autonomia în învățare – sunt însoțite de un apel către responsabilii din educație să revizuiască și să adapteze paradigmele școlare la nevoile reale ale elevilor și societății.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.