Atât numărul pasagerilor care au ales trenul ca mijloc de transport, cât și volumul mărfurilor transportate pe calea ferată au cunoscut o tendință descendentă față de aceeași perioadă a anului trecut.
Această evoluție negativă ridică întrebări despre sustenabilitatea și atractivitatea acestui mod de transport, precum și despre provocările cu care se confruntă infrastructura feroviară din România.
Scăderea numărului de pasageri: Cauze și implicații
Potrivit INS, numărul total al pasagerilor care au călătorit cu trenul în perioada ianuarie-septembrie 2024 a fost de 53,718 milioane, în scădere cu 4,4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Dintre aceștia, 53,479 milioane de pasageri au optat pentru călătorii interne, în timp ce doar 239.000 de pasageri au ales trenul pentru călătorii internaționale.
Această scădere poate fi explicată prin mai mulți factori, dintre care cei mai relevanți sunt:
- Concurența transportului rutier: Cu o pondere de 75,6% din transportul total de pasageri, transportul rutier domină clar preferințele călătorilor. Autovehiculele personale și autobuzele oferă o flexibilitate sporită, pe care trenurile nu o pot egala.
- Problemele infrastructurii feroviare: Întârzierile frecvente, viteza redusă a trenurilor și condițiile precare ale vagoanelor descurajează utilizatorii să opteze pentru acest mijloc de transport. Conform INS, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri a scăzut cu 3,4%, un indicator care reflectă starea generală a rețelei feroviare.
- Creșterea tarifelor: Majorările de prețuri pentru biletele de tren pot fi un alt factor care a contribuit la reducerea numărului de călători, mai ales în contextul unei economii afectate de inflație.
Această tendință descendentă ar putea avea implicații economice și sociale semnificative. Pe de o parte, companiile feroviare riscă să piardă venituri importante, ceea ce ar putea limita capacitatea acestora de a investi în modernizarea infrastructurii.
Pe de altă parte, reducerea numărului de pasageri poate accentua dependența României de transportul rutier, ceea ce ar avea un impact negativ asupra mediului.
CFR scumpește călătoriile! Noile prețuri la trenuri în prag de sărbători
Transportul de mărfuri: O pierdere și mai mare
În sectorul transportului feroviar de mărfuri, scăderea a fost și mai dramatică. Conform datelor INS, în primele nouă luni din 2024 s-au transportat doar 32,861 milioane de tone de mărfuri, cu 11,1% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 78,6% au fost transportate în regim național.
Domeniile cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost:
- Cocs și produse rafinate din petrol – 24,2%.
- Cărbune, lignit, țiței și gaze naturale – 18%.
- Produse agricole și din silvicultură – 17,3% (în funcție de parcursul mărfurilor).
Evoluția negativă a sectorului poate fi pusă pe seama mai multor factori:
- Scăderea cererii pentru anumite mărfuri: Sectorul industrial, unul dintre principalii utilizatori ai transportului feroviar, a fost afectat de încetinirea economică globală, ceea ce a dus la o cerere mai mică de transport.
- Performanța redusă a vehiculelor feroviare: Indicatorii tehnico-economici precum parcursul mediu zilnic al locomotivelor pentru transportul de mărfuri (-13,3%) și viteza comercială a trenurilor de marfă (-6,6%) au înregistrat scăderi semnificative.
- Concurența transportului rutier: În lipsa unor politici ferme care să încurajeze transportul de marfă pe calea ferată, camioanele rămân o opțiune mai rapidă și mai eficientă pentru multe companii.
Această situație reflectă o serie de probleme sistemice în infrastructura feroviară, care necesită soluții urgente pentru a evita pierderea competitivității acestui sector. Printre posibilele măsuri de redresare se numără:
- Modernizarea și digitalizarea rețelei feroviare pentru a crește eficiența și viteza.
- Stimularea utilizării transportului feroviar prin politici fiscale și subvenții pentru companiile care optează pentru acest mod de transport.
- Dezvoltarea de terminale intermodale care să faciliteze transferul mărfurilor între transportul rutier și cel feroviar.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.