El a explicat procesul prin care se decide cine intervine în cazurile de urgență și a subliniat importanța protocoalelor și algoritmilor bine stabiliți.
Conform Dr. Arafat, decizia de intervenție se bazează pe un principiu clar: „cel mai apropiat plus cel mai competent”. Acesta presupune că echipajul cel mai apropiat de locul incidentului va interveni, iar dacă situația necesită competențe suplimentare, va fi trimis și un echipaj mai calificat. Decizia este luată de dispeceratul serviciului de urgență, care utilizează protocoale și algoritmi stabiliți printr-un ordin comun al ministrului Sănătății și ministrului de Interne, în vigoare din 2007 sau 2008.
Rolul Crucial al Dispeceratului în Intervențiile de Urgență
Un aspect cheie al explicațiilor oferite de Dr. Arafat este rolul central al dispeceratului în procesul de intervenție. Dispeceratul nu doar că primește apelurile de urgență, dar și decide ce tip de echipaj trebuie trimis la fața locului, în funcție de gravitatea și specificul situației.
De exemplu, în cazul unei persoane inconștiente, dispeceratul poate decide trimiterea rapidă a unei motociclete echipate cu defibrilator pentru a oferi primul ajutor până la sosirea unei ambulanțe mai bine echipate de la SMURD sau de la Serviciul de Ambulanță. „Decizia privind trimiterea echipajelor este luată de dispeceratul serviciului de urgență. Dispeceratul poate decide să trimită o mașină de terapie intensivă sau un elicopter SMURD, în funcție de complexitatea cazului”, a explicat Dr. Arafat.
Astfel, dispeceratul joacă un rol vital în salvarea vieților, asigurându-se că resursele necesare ajung la timp și că fiecare caz este gestionat cât mai eficient posibil.
Coordonarea Medicilor și Asistenților în Dispecerate
Un alt aspect important subliniat de Dr. Arafat este implicarea medicilor și asistenților în coordonarea intervențiilor. În unele zone ale țării, dispeceratele sunt coordonate alternativ de medici de la SMURD și de la Ambulanță. În județul Mureș, de exemplu, coordonarea este asigurată zilnic, alternativ, de un medic de la Ambulanță sau de la SMURD.
Cu toate acestea, în zonele unde numărul medicilor este insuficient, coordonarea este realizată de asistenți medicali. Raed Arafat a precizat că, în astfel de situații, un asistent medical preia rolul de coordonare a intervențiilor, asigurând continuitatea și eficiența serviciilor de urgență.
Această abordare flexibilă permite sistemului de urgență să funcționeze eficient, chiar și în condițiile unui deficit de personal medical. În plus, asigură o acoperire uniformă a serviciilor de urgență în întreaga țară, indiferent de locația geografică.
Eficiența și Complexitatea Sistemului de Urgență 112
Sistemul de urgență 112 din România este un exemplu de coordonare și eficiență, datorită protocoalelor bine stabilite și a unei rețele bine puse la punct de dispecerate și echipaje de intervenție. Deciziile rapide și precise luate de dispecerat joacă un rol crucial în salvarea vieților și în gestionarea eficientă a situațiilor de urgență.
Principiul „cel mai apropiat plus cel mai competent” asigură faptul că resursele cele mai potrivite sunt trimise la locul incidentului, maximizând șansele de succes ale intervențiilor. În plus, implicarea medicilor și asistenților medicali în dispecerate adaugă un nivel suplimentar de expertiză și coordonare, esențial pentru funcționarea optimă a sistemului.
Puncte Cheie ale Sistemului de Urgență 112
- Decizie bazată pe protocoale și algoritmi: Asigură intervenția rapidă și eficientă.
- Rolul central al dispeceratului: Decizii rapide și precise privind tipul de echipaj necesar.
- Coordonarea medicilor și asistenților medicali: Continuitate și eficiență în intervenții.
- Principiul „cel mai apropiat plus cel mai competent”: Resursele cele mai potrivite la locul incidentului.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.