Potrivit acestora, livrarea zilnică a sute de pachete, în condiții stresante și fără sprijin adecvat, afectează sănătatea fizică și mentală a lucrătorilor. Acțiunea vine într-un moment sensibil pentru gigantul corporativ, cu doar câteva zile înainte de sărbătorile de iarnă.
Deși Amazon insistă că aceste greve nu vor perturba livrările de sărbători, șoferii și sindicatul care îi susțin speră să atragă atenția publicului asupra problemelor lor și să forțeze compania să facă schimbări esențiale.
Muncă intensă și cereri neîndeplinite
Șoferii de livrări care protestează cer îmbunătățiri semnificative ale condițiilor de muncă, salarii mai mari și recunoașterea lor oficială ca angajați ai companiei Amazon. În prezent, aceștia sunt angajați prin intermediul firmelor partenere numite „Delivery Service Partners” (DSP). Chiar dacă poartă uniforme cu logo-ul Amazon și livrează exclusiv pachete ale companiei, Amazon îi consideră doar colaboratori externi.
Unul dintre șoferii participanți la grevă, Thomas Hickman din Georgia, a povestit pentru CNN despre rutina istovitoare pe care o implică acest job: zile de lucru de 12 ore, peste 400 de pachete de livrat zilnic și foarte puține pauze. „Salariul trebuie să fie mai bun, iar asigurările de sănătate mai bine structurate,” a spus Hickman. El a adăugat că, în astfel de condiții, este imposibil să facă față fără ajutor suplimentar.
Amazon, însă, contrazice aceste acuzații. Reprezentanții companiei susțin că șoferii beneficiază de pauze planificate și de tehnologie avansată care optimizează traseele, astfel încât aceștia să își poată încheia programul la timp. Kelly Nantel, purtător de cuvânt Amazon, a subliniat că programul DSP a creat 390.000 de locuri de muncă și venituri de 58 de miliarde de dolari.
Cu toate acestea, șoferii consideră că această abordare este doar o încercare de a minimiza problemele reale. Samantha Thomas, care livrează pentru Amazon de șapte luni, a declarat că presiunea constantă de a livra rapid afectează sănătatea și siguranța șoferilor. „Compania trebuie să acorde mai multă atenție oamenilor,” a spus aceasta, explicând că în unele zile se simte forțată să aleagă între siguranța personală și respectarea cerințelor rigide de livrare.
Sindicatele și lupta pentru drepturi
Protestele au fost organizate de sindicatul Teamsters, care susține că reprezintă mai puțin de 1% din angajații Amazon din SUA. Liniile de pichetare au fost extinse la facilități din întreaga țară, însă protestele efective au implicat mai puțin opriri totale ale activității șoferilor.
Una dintre principalele revendicări este recunoașterea șoferilor ca angajați direcți ai Amazon. În viziunea greviștilor, acest statut ar însemna salarii mai mari, beneficii extinse și o mai mare protecție la locul de muncă. Trenton Knight, un alt șofer implicat în grevă, a subliniat ipocrizia situației actuale: „Dacă nu am fi angajații lor, nu am conduce camioanele lor, nu am purta echipamentele lor, nu am livra pachetele lor.”
Totuși, Amazon susține că relația contractuală actuală este corectă și legală, iar sindicatul dezinformează publicul. Dezbaterea asupra relației angajator-angajat nu este una nouă, dar devine tot mai tensionată pe măsură ce lucrătorii cer un tratament echitabil.
În acest context, sindicatul Teamsters a atras atenția asupra valorii de piață a Amazon, estimată la 2 trilioane de dolari, și asupra profitului net de 39,2 miliarde de dolari raportat în primele nouă luni ale anului. „Faptul că fac trilioane de dolari și totuși nu pot să ne plătească corespunzător pentru munca noastră este inacceptabil,” a spus Hickman, exprimând frustrările multor șoferi.
Presiunea sărbătorilor și mesajul greviștilor
Protestele șoferilor vin într-un moment critic, când consumatorii se așteaptă la livrări rapide și eficiente pentru Crăciun și Hanuka. Totuși, greviștii speră că publicul va empatiza cu situația lor. Ash’shura Brooks, o șoferiță de 29 de ani din Illinois, a explicat cum presiunea de a respecta termenele de livrare o forțează să își sacrifice siguranța personală. Într-o zi, aceasta a fost trimisă să livreze în condiții de frig extrem, fără să i se ofere sprijin suplimentar.
„Trebuie să alegi: îți sacrifici siguranța ca să livrezi mai repede sau sacrifici jobul ca să lucrezi în siguranță,” a spus Brooks.
Ea speră că Jeff Bezos, președintele executiv Amazon, va lua în considerare aceste nemulțumiri și va adopta măsuri mai responsabile.
Pe măsură ce greva continuă, șoferii transmit un mesaj clar: oamenii care contribuie la succesul Amazon merită mai mult decât salarii mici și condiții grele de muncă. După cum a concluzionat Brooks, „E rușinos că societatea noastră a ajuns să pună pachetele și profiturile mai presus de oameni.”
Tot pe vesteazilei: Amazon în confruntare cu UE pentru preluarea iRobot – Decizia care poate rescrie piața electrocasnicelor inteligente
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.