Începând cu 2025, proprietarii de imobile din Iași vor trebui să achite o nouă taxă, intitulată „taxa de protecție civilă”.
Aceasta reprezintă 2% din valoarea impozitului pe clădiri, dar nu mai puțin de 10 lei pentru fiecare contribuabil. Autoritățile locale estimează că această măsură va genera venituri de 1,7 milioane de lei, care vor fi utilizate pentru întreținerea și modernizarea adăposturilor de protecție civilă.
Conform Primăriei Iași, fondurile vor fi alocate exclusiv pentru:
- Întreținerea și igienizarea adăposturilor de protecție civilă.
- Reparații și dotări specifice.
- Asigurarea protecției populației în situații de urgență.
Deși scopul declarat al acestei taxe este lăudabil, mulți proprietari consideră că reprezintă o povară suplimentară, mai ales în contextul creșterii generale a costului vieții. Totuși, autoritățile susțin că adăposturile de protecție civilă necesită lucrări urgente, iar această taxă este singura soluție viabilă pentru finanțarea lor.
Constanța și Sectorul 4: Taxele de parcare, între utilitate și nemulțumire
Constănțenii care dețin autoturisme vor plăti o taxă anuală de 200 de lei, dacă nu beneficiază de un loc de parcare rezidențial sau de un abonament special. Primăria justifică această măsură prin dorința de a descuraja ocuparea excesivă a spațiilor publice și de a promova un mediu urban mai sustenabil. Cu toate acestea, un grup de cetățeni a contestat în instanță această decizie, considerând-o discriminatorie.
Pentru cei care aleg abonamentul de 199 de lei pe an, există unele avantaje, cum ar fi posibilitatea de a parca gratuit în zonele rezidențiale în anumite intervale orare. Luminița Lare, purtător de cuvânt al Primăriei Constanța, a explicat că „măsura are ca scop fluidizarea traficului și îmbunătățirea calității vieții urbane”.
În Sectorul 4 al Capitalei, deținătorii de autoturisme care nu au locuri de parcare vor fi obligați să plătească 540 de lei pe an. Primăria afirmă că această taxă va fi utilizată pentru a crea noi locuri de parcare și pentru a reduce aglomerația. Cu toate acestea, mulți locuitori sunt nemulțumiți, argumentând că infrastructura actuală nu oferă suficiente locuri de parcare, iar măsura nu va rezolva problema de fond.
Te poate interesa: Salarii mici, taxe mari! Sistemul fiscal din România pune presiune pe buzunarele angajaților
Brașov: Taxă de drum pentru transportatorii de mare tonaj
O altă taxă importantă introdusă în 2025 este cea din județul Brașov, unde transportatorii de mare tonaj vor trebui să plătească o „taxă de drum” pe anumite artere rutiere. Sumele variază în funcție de tonaj, ajungând la maximum 1.500 de lei pe an pentru vehiculele de 24-40 de tone. De asemenea, există permise săptămânale, lunare și anuale, tarifele fiind diferențiate în funcție de categoria vehiculului.
Administratorul public al județului, Szenner Zoltan, a explicat că fondurile obținute vor fi utilizate pentru întreținerea drumurilor afectate de traficul greu. „Starea tehnică a podului de la Podu Oltului nu permite traversarea cu mașini de mare tonaj, iar acest aspect va fi integrat în aplicația de plată”, a declarat acesta.
Această măsură a fost primită cu rezerve de către transportatori, care consideră că taxele suplimentare vor crește costurile operaționale. Totuși, autoritățile susțin că ele sunt necesare pentru a preveni deteriorarea infrastructurii și pentru a asigura siguranța rutieră.
Citește și: Taxe mai mari din 2025? Iată cum ar putea arăta viitorul fiscal al României
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.