O nouă directivă europeană, cunoscută sub numele de „Eurovigneta”, aduce schimbări semnificative pentru transportul rutier în Uniunea Europeană.
Măsura prevede introducerea unor taxe de utilizare a drumurilor, inclusiv pe segmente care până acum erau gratuite. Scopul acestei reglementări este de a transfera costurile de mediu către utilizatori, dar efectele sale sunt deja resimțite de transportatori și de șoferii obișnuiți.
Ce prevede noua directivă europeană?
Inițial concepută pentru vehiculele grele de transport, „Eurovigneta” a fost extinsă și pentru autoturisme, ceea ce înseamnă că milioane de șoferi europeni vor fi afectați de noile taxe de drum. Măsura impune statelor membre să aplice taxe pentru utilizarea infrastructurii rutiere, pe baza nivelului de poluare emis de vehicule.
Opt state membre ale Uniunii Europene, inclusiv Spania, Italia și Luxemburg, sunt obligate să implementeze această reglementare, întrârziată deja din martie 2024. În cazul în care nu respectă termenul impus de Bruxelles, aceste țări riscă sancțiuni severe din partea Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Această decizie are un impact considerabil asupra industriei transporturilor, iar primele efecte negative deja se resimt în statele care au adoptat-o.
Unde a fost implementată deja taxa? Efecte vizibile asupra transportatorilor
Mai multe țări europene au introdus deja „Eurovigneta”, iar efectele financiare sunt semnificative pentru transportatori și pentru populație.
- Germania a aplicat o taxă de 200 de euro per tonă de CO₂ emisă, ceea ce a dus la o creștere cu peste 30% a tarifelor pentru transportul rutier.
- Ungaria a majorat cu 30% tarifele de utilizare a drumurilor încă de la începutul anului 2024.
- Polonia a adoptat o creștere mai moderată, de 13,2%.
- Danemarca plănuiește să implementeze taxa în 2025, vizând vehiculele grele de peste 12 tone.
Aceste majorări se traduc prin costuri suplimentare pentru companiile de transport și, implicit, prin prețuri mai mari pentru consumatori. Creșterea tarifelor la transport afectează lanțul logistic și ar putea duce la scumpirea bunurilor de larg consum.
Cine va fi cel mai afectat de noile taxe?
Directiva „Eurovigneta” nu afectează doar transportatorii, ci și alte categorii de utilizatori ai drumurilor.
- Lucrătorii transfrontalieri – Peste 100.000 de francezi care fac naveta zilnic între Franța și Luxemburg vor fi obligați să achite taxe pentru drumurile utilizate.
- Turiștii – Regiunile de graniță, dependente de turism, risca să înregistreze o scădere a numărului de vizitatori din cauza costurilor suplimentare impuse călătorilor.
- Șoferii spanioli – După ce Spania a eliminat taxele pe anumite autostrăzi în 2018, acum este obligată să le reintroducă în termen de două luni.
Astfel, „Eurovigneta” devine o povară financiară suplimentară pentru categoriile sociale care utilizează zilnic infrastructura rutieră.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.