Într-un discurs ținut la Summitul Administrației Publice Municipale, Ciolacu a abordat subiectele legate de fiscalitate, reforma impozitării și deficitul bugetar, oferind o viziune clară asupra intențiilor sale politice și economice pentru România.
„Vă rog eu frumos, opriți-vă! Nu se mărește TVA-ul. Mă tatuez pe mână că nu se va mări TVA-ul”, a declarat Ciolacu, un angajament ferm din partea premierului care subliniază stabilitatea politicii fiscale într-un moment de incertitudine economică. În continuare, premierul a explicat cum intenționează să mențină un echilibru fiscal fără a recurge la creșteri de taxe, discutând reformele structurale necesare pentru consolidarea bugetului și pentru o mai eficientă gestionare a cheltuielilor.
O abordare echilibrată asupra impozitării: „Cota unică rămâne la 10%”
În contextul în care mai multe state europene iau măsuri drastice pentru a-și proteja economia și veniturile bugetare, Marcel Ciolacu a reiterat că nu se va atinge de cota unică de impozitare, care va rămâne la 10% pentru venitul individual. „Cum să crească cota unică pe venit, când avem cea mai mare impozitare a muncii pentru veniturile mici și medii? Ce om normal la cap ar face acest lucru?” a adăugat premierul.
Așa cum a subliniat Ciolacu, păstrarea cotei unice la 10% este o măsură gândită să susțină economia și să nu pună o povară suplimentară asupra contribuabililor de rând. O cotă unică stabilă ajută la crearea unui climat de afaceri previzibil, contribuind la atragerea de investitori și la susținerea micilor întreprinzători. În plus, evitarea creșterii impozitului pe venit este, în viziunea sa, o strategie menită să ofere stabilitate financiară populației, în special categoriilor cu venituri reduse și medii, care sunt cel mai mult afectate de impozitarea ridicată a muncii.
Avantajele păstrării cotei unice și necreșterii TVA-ului includ:
- Menținerea competitivității României pe piața investițiilor externe;
- Susținerea economiei locale prin reducerea presiunii fiscale asupra afacerilor mici și mijlocii;
- Evitarea unei creșteri a costurilor pentru populație, în special în contextul inflației crescute;
- Creșterea încrederii publice în stabilitatea economică și financiară a României.
Premierul consideră că măsurile de stimulare a colectării taxelor și îmbunătățirea eficienței în administrarea fondurilor publice vor contribui suficient la atingerea obiectivelor bugetare, fără a fi nevoie de majorări de taxe.
Deficit bugetar și măsuri de control: Obiectivele pe termen lung pentru o economie stabilă
În ceea ce privește deficitul bugetar, Marcel Ciolacu a menționat că planul Ministerului Finanțelor pentru perioada 2025-2031 include o traiectorie de ajustare fiscală cu un deficit bugetar de 7,9% estimat pentru anul 2024, care ar trebui să scadă la 2,5% până în 2031. Această reducere treptată este o măsură menită să consolideze stabilitatea economică a României pe termen lung, evitând totodată o presiune bruscă asupra economiei și a contribuabililor.
„Veți vedea că nu este nicio problemă, pentru că anul viitor avem două lucruri importante: s-a renegociat necesitatea de a aduce venituri mai mari din PIB, de la 2,5 puncte procentuale la doar 1,1 puncte procentuale,” a explicat Ciolacu. Acest lucru va permite statului să-și îndeplinească angajamentele fără a recurge la creșteri semnificative de taxe, concentrându-se în schimb pe măsuri de reducere a cheltuielilor și îmbunătățirea colectării taxelor.
Premierul a menționat și aspectul digitalizării, care joacă un rol crucial în eficientizarea colectării și gestionării veniturilor publice. În opinia sa, îmbunătățirea sistemului de colectare prin digitalizare va asigura o mai bună alocare a fondurilor și va reduce risipa. Un alt pilon al strategiei de control bugetar propus de premier este gestionarea eficientă a banilor publici, cu accent pe centralizarea achizițiilor în domeniile cheie, cum ar fi sănătatea și educația.
Centralizarea achizițiilor în sănătate și educație – o nouă abordare pentru cheltuieli mai eficiente
O altă propunere importantă din partea premierului este centralizarea achizițiilor pentru sectoarele de sănătate și educație, sectoare care atrag în prezent cele mai mari cheltuieli publice din România. „O seringă trebuie să coste la fel și la Cluj și la Buzău”, a declarat Ciolacu, pledând pentru o standardizare a costurilor și o transparență sporită în alocarea fondurilor.
Această abordare ar putea aduce multiple beneficii:
- Reducerea risipei: Centralizarea achizițiilor ar permite negocieri mai eficiente, ducând la economii de costuri la nivel național.
- Îmbunătățirea calității: Achizițiile centralizate ar asigura o calitate uniformă a produselor și serviciilor în întreaga țară.
- Acces echitabil la resurse: Toate instituțiile din domeniile vizate ar avea acces la aceleași produse la același preț, evitând discrepanțele regionale.
- Creșterea transparenței: Prin centralizare, procesul de achiziție ar putea fi monitorizat mai ușor, ceea ce ar spori încrederea publicului în gestionarea banilor publici.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.