În contextul în care țara noastră ocupă, din nefericire, primul loc în Uniunea Europeană la numărul de accidente mortale pe drumurile publice, această inițiativă ar putea reprezenta un pas important în îmbunătățirea siguranței pe șosele.
Cum va funcționa sistemul?
Un proiect de ordonanță, care urmează să intre în dezbatere publică în această săptămână, propune ca înregistrările video realizate de șoferi cu ajutorul camerelor de bord sau a telefoanelor mobile să poată fi folosite de poliție pentru a impune amenzi celor care încalcă legislația rutieră.
Potrivit jurnalistei Ligia Pricopi de la Digi24, pentru ca aceste înregistrări să fie admise ca probă, șoferii care le realizează trebuie să depună o declarație pe propria răspundere prin care confirmă că imaginile nu au fost modificate.
Această măsură vine în contextul în care România se confruntă cu o rată dublă a deceselor în accidente rutiere comparativ cu media Uniunii Europene, cu un trist bilanț de 86 de decese anual la un milion de locuitori. Statisticile arată că majoritatea victimelor sunt bărbați, iar cele mai multe accidente grave au loc în orașe, pe șosele.
Implicațiile etice și legale
Desigur, utilizarea filmărilor ca probă în sancționarea contravențiilor rutiere ridică și anumite întrebări etice și legale. Principalul aspect se referă la protecția datelor personale și la dreptul la viață privată. Este esențial ca utilizarea acestor înregistrări să fie strict reglementată, astfel încât să nu se creeze un precedent periculos pentru supravegherea excesivă a cetățenilor.
În plus, este necesară o clarificare a procedurilor de verificare a autenticității înregistrărilor, pentru a preveni posibile abuzuri sau manipulări ale materialului video. Cadrul legal trebuie să fie bine definit, pentru a asigura că utilizarea acestor probe se face într-un mod corect și echitabil.
Proiectul de ordonanță propus are potențialul de a schimba semnificativ modul în care sunt monitorizate și sancționate încălcările regulilor de circulație în România. Prin implicarea directă a cetățenilor în procesul de supraveghere a traficului, se speră la o creștere a responsabilizării șoferilor și, implicit, la o reducere a numărului de accidente grave.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.