Un raport realizat de Eurostat scoate în evidență faptul că doar 10% dintre românii cu acces la Internet au participat la o formă de educație online, un procent mult mai mic comparativ cu alte state membre ale Uniunii Europene.
În ciuda progreselor înregistrate în alte sectoare ale tehnologiei, educația digitală nu pare să beneficieze de atenția cuvenită în România, iar acest decalaj este explicat printr-o serie de factori socio-economici și culturali.
Un sistem educațional încă tradițional și o cultură a educației formală scăzută
România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește educația digitală, un domeniu care ar trebui să fie o prioritate.
Studiile realizate de Eurostat arată că, în țări precum Irlanda, Olanda și Finlanda, peste 60% din populație a accesat internetul pentru a învăța sau a dezvolta noi competențe, comparativ cu doar 10% în România. Aceasta diferență semnificativă reflectă o realitate mai complexă a sistemului educațional românesc, unde accesul la învățământul online nu este suficient de promovabil sau valorificat.
Unul dintre motivele pentru care educația digitală nu a prins contur în România este sistemul educațional încă profund ancorat în metodele tradiționale. Educația formală, centrată pe școli și universități, nu a reușit să se adapteze rapid la cerințele digitale ale secolului XXI. Majoritatea tinerilor sunt învățați să își finalizeze studiile în sălile de clasă, iar accesul la instrumente digitale este adesea limitat.
Pe de altă parte, interesul scăzut pentru educația formală, dar și pentru dezvoltarea competențelor digitale, contribuie și mai mult la acest fenomen. Mulți români nu consideră necesar să investească în cursuri online sau în învățământul digital, considerându-l o opțiune mai puțin valoroasă în comparație cu studiile tradiționale.
Citește și: Bonusuri pentru profesori, metode moderne de predare și planuri pentru siguranța elevilor
Abandonul cursurilor online și lipsa de implicare în formarea continuă
Un alt factor esențial care contribuie la deficitul educațional din România este abandonul cursurilor online. Potrivit datelor Eurostat, peste 30% dintre românii care se înscriu într-un program de formare profesională renunță înainte ca acesta să înceapă.
Această rată mare de abandon ar putea fi explicată printr-o serie de factori, cum ar fi lipsa motivației, dificultăți financiare sau chiar o percepție negativă asupra eficienței învățării online. Mai mult, mulți români consideră că obținerea unui certificat este mai important decât dobândirea unor competențe reale, ceea ce subminează eficiența acestor cursuri.
Această realitate este similară cu situația din Cipru, care înregistrează o rată de abandon de 11%, comparativ cu România, unde acest fenomen este mult mai accentuat. Însă, nici Bulgaria nu stă mult mai bine, având o rată de participare de doar 17% la cursuri online.
Aceste statistici sugerează că, în general, țările din sud-estul Europei au o abordare diferită față de educația digitală, o abordare care poate fi influențată de multiple cauze economice și culturale.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.