in

Salarii mai mici pentru 1,5 milioane de români de la 1 iulie 2024: Iată de ce

Începând cu 1 iulie 2024, aproximativ 1,5 milioane de români ar putea fi afectați de o reducere a salariilor lor nete.

Creșterea salariilor în România! Analiză detaliată a evoluției salariale pe sectoare în 2023

Aceasta este consecința directă a potențialei neprelungiri a scutirii de impozit pentru 200 de lei din salariul brut. Dacă Guvernul nu va decide să prelungească această facilitate, angajații vor pierde aproximativ 100 de lei din venitul net lunar.

Situația este complicată de lipsa unei decizii clare cu privire la majorarea venitului minim garantat pe țară. Deși Consiliul Național Tripartit a aprobat o creștere a acestuia de la 1 iulie, guvernul actual intenționează să amâne orice decizie până după alegeri. Acest lucru adaugă un strat suplimentar de incertitudine pentru cei afectați.

În prezent, un angajat cu salariul minim pe economie primește un venit brut de 3.300 de lei, ceea ce se traduce într-un venit net de 2.080 de lei. Aceasta datorită unei ordonanțe din 2023 care scutește de taxe 200 de lei din salariul brut, aducând astfel un plus de aproape 100 de lei la venitul net. Dacă această măsură expiră în iulie 2024, venitul net va scădea sub 2.000 de lei.

Adrian Negrescu, un analist fiscal de renume, a explicat la Antena 3: „Guvernul trebuie, în primul rând, să decidă dacă mai prelungește sau nu facilitatea de 200 de lei la salariul minim, pentru că în absența ei, salariile vor scădea cu aproape 100 de lei”. Aceasta ar putea avea un impact devastator asupra bugetelor personale ale multor români.

Sorina Faier, specialist HR, a subliniat că „1 din 3 angajați sunt plătiți cu salariul minim pe economie, iar industriile din care fac parte sunt comerțul cu amănuntul, serviciile, repararea autovehiculelor, aparatul de stat, producția”. Astfel, efectele acestei schimbări se vor resimți larg în economie.

Presiunea externă și deficitul bugetar

Instituții internaționale precum FMI și Banca Mondială au cerut în mod repetat Guvernului României să renunțe la facilitățile fiscale acordate angajaților. Aceste cereri vin în contextul unui deficit bugetar crescând, în special în sistemele de pensii și sănătate.

Cristian Păun, economist, a explicat: „35% din acel procent de 43% reprezintă cele două contribuții la sistemul de pensii și sistemul de sănătate. Ambele sisteme sunt în momentul de față pe deficit deci există o presiune bugetară clară în această direcție”.

Astfel, eliminarea scutirii de taxe este văzută ca o măsură necesară pentru a diminua presiunile financiare asupra bugetului de stat.

Incertitudinea creșterii salariului minim

Pe de altă parte, majorarea salariului minim pe economie rămâne un subiect incert. Deși Consiliul Național Tripartit a decis o creștere la 3.700 de lei brut de la 1 iulie, coaliția de guvernare consideră să amâne această decizie până după alegeri. În cazul în care creșterea va fi implementată, Guvernul plănuiește să renunțe definitiv la scutirea de taxe pentru cei 200 de lei.

Adrian Negrescu a menționat că firmele se confruntă cu dificultăți financiare majore: „Firmele, în acest moment, sunt secătuite din punct de vedere financiar, astfel că vor avea de ales, ori vor crește prețurile, ori vor da oameni afară pentru a putea susține creșterea salariului minim”.

Aceasta pune o presiune suplimentară asupra mediului de afaceri, deja afectat de schimbările legislative frecvente.

Nemulțumirile cresc

În contextul acestor schimbări, nemulțumirea angajaților este de așteptat să crească. Oana Datski, specialist HR, a subliniat: „Ne așteptăm să vedem nemulțumiri și mai mari din partea angajaților în contextul în care această facilitate, scutirea celor 200 de lei de taxe, care avea un caracter social ușor de înțeles, va dispărea”.

Urmărește-ne și pe Google News

Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter

MENȚIUNE:

Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.

Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.