in

Schengen fără viteză: CFR lasă pasagerii să aștepte un control inexistent

România a intrat parțial în spațiul Schengen la 1 ianuarie 2025, iar controalele de frontieră aeriene și maritime au fost eliminate.

Schengen fără viteză: CFR lasă pasagerii să aștepte un control inexistent

Cu toate acestea, pe calea ferată, călătorii încă sunt obligați să aștepte în gări, deși verificările au fost anulate. Motivul? CFR nu a reușit să actualizeze orarul trenurilor, iar garniturile rămân blocate la graniță pentru un control care nu mai există.

Conform regulilor impuse de CFR Călători, trenurile care ies din țară trebuie să staționeze în punctele de frontieră, așa cum era prevăzut în mersul trenurilor stabilit în decembrie 2024. Cu doar câteva zile înainte de anunțul oficial privind aderarea la Schengen, compania națională de transport feroviar a publicat noul orar fără a ține cont de această schimbare majoră. Astfel, călătorii sunt forțați să piardă timp prețios în gări pentru o procedură care nu mai are nicio justificare.

Un exemplu clar al acestei probleme este trenul care leagă România de Ungaria. Acesta staționează 25 de minute în ultima gară din România, la Curtici, și alte 60 de minute imediat după frontieră, în Ungaria. În total, pasagerii pierd o oră și jumătate așteptând un control care, în mod oficial, nu mai există.

Explicațiile CFR: Neprevăzut sau lipsă de organizare?

Întârzierile cauzate de staționările nejustificate la graniță nu au fost asumate de CFR, ci justificate prin faptul că orarul trenurilor a fost stabilit înainte de decizia oficială privind Schengen. „Deci în decembrie s-a schimbat mersul trenurilor și așa a fost făcut. Cine a știut că la 1 ianuarie se intră în Schengen?”, susțin angajații CFR, citând lipsa unor informații clare la momentul actualizării programului feroviar.

Cu toate acestea, anunțul oficial privind aderarea României la Schengen a fost făcut pe 12 decembrie 2024, iar noul mers al trenurilor a fost publicat pe 15 decembrie. Astfel, CFR a avut la dispoziție trei zile pentru a face ajustările necesare, dar nu a acționat în acest sens. Problema este agravată și de faptul că modificările nu vor fi implementate decât la finalul anului 2025, când se va publica un nou mers al trenurilor.

Ionuț Ciurea, directorul Pro Infrastructură, a criticat lipsa de reacție a companiei: „CFR Călători este o companie a Guvernului, până la urmă, nu? Dacă nu faci lucrurile la timp, e mai complicat să le faci după. Și pentru că este mai complicat să le faci după, adică acum, ele nu se mai fac deloc.”

Tot pe vesteazilei:

O posibilă soluție: Intervenția operatorului feroviar maghiar

Întârzierile cauzate de lipsa de sincronizare între realitatea Schengen și mersul trenurilor ar putea fi reduse printr-o colaborare între CFR și operatorul feroviar maghiar MAV. Partea română a solicitat ca schimbarea locomotivelor, care este obligatorie la intrarea în Ungaria, să se facă mai rapid, pentru a reduce timpii de staționare.

„În măsura în care se vor identifica soluții viabile, orarul de circulație al trenurilor va fi replanificat”, a transmis CFR Călători.

Dacă partea maghiară acceptă să implementeze schimbările propuse, pasagerii ar putea vedea o îmbunătățire în durata călătoriilor internaționale. Cu toate acestea, rămâne de văzut cât de repede se vor lua măsuri concrete și dacă aceste întârzieri vor fi eliminate complet înainte de finalul anului 2025.

Urmărește-ne și pe Google News

Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter

MENȚIUNE:

Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.

Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.