Preşedintele interimar al Partidului Social Democrat, Sorin Grindeanu, a lansat marți seară, în cadrul unei emisiuni televizate la Antena 1, un apel ferm pentru reluarea programului „Rabla”, susținând că acesta are o importanță strategică pentru economia națională.
Declarația vine într-un context tensionat, în care mai multe programe ale Administrației Fondului pentru Mediu au fost blocate sau amânate.
Grindeanu a punctat, cu argumente clare, că programul Rabla nu este doar un instrument ecologic sau un sprijin pentru cetățenii care doresc să-și înlocuiască autovehiculele vechi, ci și un motor economic. „Azi am primit o informare legată de programul Rabla. E de vreo 120 de milioane de euro. Ştiţi că ăsta în special stimulează producţia autohtonă de automobile. Nu putem să-l dăm la o parte, oricât venim noi, tineri frumoşi şi liberi, la ministerul respectiv”, a declarat liderul PSD, punctând importanța continuității acestui proiect.
Această poziție reflectă o preocupare majoră față de efectele blocajelor administrative asupra sectorului auto românesc, un pilon important al industriei naționale. Grindeanu a adăugat că reluarea programului ar trebui să fie o prioritate, având în vedere beneficiile directe și indirecte pe care le generează.
Programul Rabla – un sprijin pentru industrie și mediu
Programul „Rabla”, lansat în urmă cu aproape două decenii, a devenit un reper în politicile de mediu și susținere a industriei auto din România. Prin oferirea unei prime de casare pentru autovehiculele vechi și poluante, acesta a încurajat achiziția de mașini noi, mai eficiente și mai puțin dăunătoare pentru mediu. Totodată, a reprezentat o gură de oxigen pentru producătorii autohtoni, în special pentru uzinele de la Mioveni și Craiova.
Sorin Grindeanu nu este singurul care subliniază importanța programului. De-a lungul anilor, atât economiști cât și reprezentanți ai industriei auto au susținut că „Rabla” contribuie la:
-
Creșterea vânzărilor de autoturisme produse local
-
Reducerea poluării urbane și înnoirea parcului auto național
-
Menținerea și crearea de locuri de muncă în industria auto
-
Stimularea consumului intern și a veniturilor bugetare prin TVA și accize
Într-un context economic fragil, marcat de inflație și incertitudini legate de tranziția verde, oprirea programului poate avea efecte adverse în lanț – de la scăderea producției auto până la pierderea unor investiții private în logistică și componente.
Neclarități administrative și blocaje decizionale
Trei săptămâni înainte de declarația lui Sorin Grindeanu, noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu, anunțase o revizuire a tuturor programelor finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit acesteia, scopul era „analizarea atentă a impactului și eficienței” programelor, în special cele care au fost suspendate temporar sau care urmau să fie lansate.
Această analiză este justificată din punct de vedere procedural, însă lipsa unei comunicări clare din partea Ministerului Mediului și a unui calendar transparent a generat nemulțumire în rândul beneficiarilor și al producătorilor. Grindeanu pare să fi speculat acest vid de informații pentru a aduce din nou subiectul în atenția opiniei publice și pentru a pune presiune pe autorități.
”Trebuie reluat”, a fost mesajul său categoric, sugerând că există riscul ca, în lipsa unei decizii rapide, să fie afectate grav atât producătorii auto, cât și cetățenii care au așteptat lansarea programului pentru a face achiziții importante.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.