in

Taxe mai mari din 2025? Iată cum ar putea arăta viitorul fiscal al României

România se află în fața unei provocări majore: reducerea deficitului bugetar conform angajamentelor asumate față de Comisia Europeană.

Taxe mai mari din 2025? Iată cum ar putea arăta viitorul fiscal al României

Pentru a atinge acest obiectiv, autoritățile au elaborat un plan fiscal pe șapte ani, care include măsuri ce ar putea avea un impact semnificativ asupra economiei și populației. Deși subiectul este unul sensibil, mai ales în context electoral, surse guvernamentale sugerează că o creștere a taxelor este inevitabilă.

Planul fiscal pe termen lung: măsuri esențiale

Guvernul a elaborat un proiect de peste 100 de pagini pentru perioada 2025-2031, conform regulamentelor Uniunii Europene. Documentul prevede reforme fiscale ample, incluzând modificarea regulilor de impozitare pentru principalele categorii de taxe.

Printre măsurile principale luate în calcul se numără:

  • Reducerea pragului de impozitare pentru microîntreprinderi: De la 500.000 de euro la 88.500 de euro, o modificare ce ar putea fi implementată treptat.
  • Creșterea impozitului pe dividende: De la 8% la 10%, o măsură ce vizează maximizarea veniturilor statului din profituri distribuite.
  • Creșterea impozitului pe proprietăți: Aceasta ar urma să fie aplicată începând cu anul 2026.

Una dintre cele mai controversate propuneri este creșterea cotei de impozitare pe venitul persoanelor fizice de la 10% la 20%, măsură care ar putea afecta semnificativ bugetele familiilor din România.

Trei variante de lucru pentru viitorul fiscal

Ministerul Finanțelor a identificat trei scenarii principale pentru ajustarea taxelor, însă niciunul nu a fost oficializat din cauza sensibilității politice. Surse apropiate guvernului indică următoarele opțiuni:

🔴Varianta 1: Creșterea impozitului pe venit la 20%

Această propunere implică o dublare a cotei actuale de impozit pe venitul angajaților, de la 10% la 20%. Mai mult, contribuțiile pentru asigurările de sănătate ar fi incluse în această cotă, ceea ce ar duce la eliminarea unor excepții existente.

Această măsură este justificată de necesitatea de a colecta mai multe venituri la bugetul de stat, însă impactul asupra populației ar fi considerabil. În special, persoanele cu venituri medii și mari ar resimți o creștere semnificativă a poverii fiscale. Economiștii avertizează că o astfel de schimbare ar putea descuraja investițiile și ar putea determina o migrare a forței de muncă în alte țări din Uniunea Europeană.

🔴Varianta 2: Creșterea TVA și ajustarea cotei de impozitare pe venit

În acest scenariu, cota generală de TVA ar urma să crească de la 19% la 21%. Totuși, anumite categorii esențiale, precum medicamentele, alimentele de bază sau serviciile din sectorul HoReCa, ar putea beneficia în continuare de cote reduse.

În paralel, impozitul pe venitul persoanelor fizice ar crește de la 10% la 13%. Această variantă este percepută drept una de compromis, însă ar putea genera reacții negative din partea mediului de afaceri, care ar resimți un impact direct asupra costurilor operaționale.

Dacă guvernul decide eliminarea cotelor reduse de TVA, există posibilitatea ca cota generală să rămână la 19%, însă acest lucru ar implica o creștere a prețurilor pentru categoriile vizate.

🔴Varianta 3: Introducerea impozitului progresiv

Aceasta este cea mai radicală dintre propuneri și este susținută în principal de Partidul Social Democrat (PSD). Impozitul progresiv ar presupune cote diferențiate, în funcție de nivelul veniturilor.

De exemplu, persoanele cu venituri mici ar putea beneficia de o cotă mai mică sau chiar de scutiri, în timp ce cei cu venituri mari ar fi supuși unor cote mai ridicate. Această variantă este văzută ca o modalitate de a reduce inegalitățile sociale, dar este considerată dificil de implementat într-un sistem fiscal deja complex.

Urmărește-ne și pe Google News

Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter

MENȚIUNE:

Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.

Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.