Printre problemele frecvent întâlnite, dar adesea ignorate, se numără și parbrizul spart – o defecțiune care nu doar că diminuează vizibilitatea, dar și contravine prevederilor Codului Rutier.
Codul Rutier din România este foarte clar în privința condițiilor în care un vehicul poate circula pe drumurile publice. Siguranța circulației este prioritară, iar legislația stipulează că orice defect care poate periclita acest aspect este suficient pentru a interzice unui vehicul dreptul de a circula.
Printre defecțiunile considerate critice se numără problemele la sistemul de frânare, emisiile de noxe peste limitele admise, deficiențele la sistemul de iluminare, dar și parbrizul spart sau insuficient de transparent.
Din nefericire, multe dintre aceste aspecte sunt adesea trecute cu vederea de către șoferi, fie din necunoaștere, fie din neglijență. Parbrizul, deși poate părea un element mai puțin vital în economia generală a vehiculului, joacă un rol esențial în asigurarea vizibilității adecvate în timpul conducerii.
Riscurile unui parbriz spart
Conducerea unui autovehicul cu parbrizul spart nu este doar o încălcare a legii, ci și un risc major de accident. Parbrizul nu este doar o simplă piesă de sticlă, ci un element de siguranță pasivă care:
- Protejează pasagerii de elemente exterioare,
- Contribuie la rigiditatea structurală a caroseriei în caz de accident,
- Asigură vizibilitatea necesară în condiții diverse de vreme și lumină.
Prin urmare, un parbriz spart poate afecta grav vizibilitatea, mai ales în condiții de ploaie sau ninsoare, și poate transforma un incident minor într-unul cu consecințe grave. De asemenea, integritatea structurală a vehiculului poate fi compromisă în cazul unui accident.
Obligațiile șoferilor și amendarea neglijenței
Autoritățile sunt foarte stricte în aplicarea legilor ce vizează siguranța rutieră. Un parbriz spart trebuie înlocuit fără întârziere pentru a trece inspecția tehnică periodică (ITP). În timpul acestei inspecții, chiar și o fisură minoră care nu influențează semnificativ vizibilitatea poate fi tolerată, însă dacă vizibilitatea este obstrucționată, vehiculul va fi respins.
În cazul în care un șofer este prins conducând cu un parbriz spart, sancțiunile pot fi severe. Amenzile aplicate sunt pe măsura riscului creat, reflectând gravitatea potențialelor consecințe ale acestei neglijențe. De asemenea, este esențial să fie raportate la poliție toate accidentele, chiar și cele minore, pentru a obține autorizația necesară de reparare a vehiculului și pentru a asigura respectarea tuturor procedurilor legale.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.