O schimbare necesară sau o piedică în calea sustenabilității? Accizele pe combustibili fosili reprezintă o sursă substanțială de venit pentru bugetele naționale, prețul real al benzinei și motorinei constituind doar aproximativ 40% din costul final suportat de consumatori.
Restul sumei este adăugat sub formă de taxe și accize. Cu toate acestea, pe măsură ce vehiculele electrice câștigă teren, guvernele se văd nevoite să caute soluții alternative pentru a compensa scăderea veniturilor din accize.
Unul dintre exemplele notabile în acest sens este Marea Britanie, care a anunțat că, începând cu anul 2025, proprietarii de vehicule electrice vor fi obligați să plătească taxa VED (Vehicle Excise Duty), un tarif anual standard de 165 de lire sterline.
Măsura este considerată de autorități un pas către un sistem de taxare auto „mai corect”. Totodată, impozitul pentru mașinile electrice de companie va urma să crească progresiv, ajungând la 5% în anul fiscal 2027/28.
Australia și Elveția nu rămân în urmă, propunând taxe per kilometru parcurs pentru vehiculele electrice și hibride, respectiv egalizarea tratamentului fiscal al mașinilor electrice cu cel al celor pe combustibili fosili.
Alberta, Canada: un nou jucător în arena taxării vehiculelor electrice
Recent, Alberta, o provincie din Canada, a anunțat planuri de a impune o taxă de 200 de dolari canadieni pentru înmatricularea mașinilor electrice noi, începând cu 2025. Această taxă se va adăuga la taxele de înmatriculare deja existente.
Nate Horner, ministrul finanțelor din Alberta, a subliniat necesitatea acestei taxe în cadrul prezentării bugetului regiunii, evidențiind că veniturile generate vor contribui la echilibrarea bugetului provincial.
Între echitate fiscală și susținerea mobilității verzi
Deși introducerea acestor taxe este justificată prin necesitatea de a compensa pierderile de venituri din accize, ea ridică întrebări cu privire la impactul asupra adoptării vehiculelor electrice. Pe de o parte, taxele pot fi văzute ca o modalitate de a asigura o distribuție echitabilă a sarcinilor fiscale între toți utilizatorii drumurilor.
Pe de altă parte, ele pot reprezenta un obstacol în calea tranziției către o mobilitate mai curată și mai sustenabilă, într-un moment în care încurajarea adoptării vehiculelor electrice este crucială pentru atingerea obiectivelor de mediu.
Astfel, guvernele se află în fața unei dileme complexe: cum să echilibreze necesitatea de venituri pentru susținerea infrastructurii și serviciilor publice cu dorința de a promova o tranziție verde în sectorul transporturilor.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.