Autostrada, care va străbate 160 de kilometri de teren montan dificil, este unul dintre cele mai ambițioase și costisitoare proiecte de infrastructură rutieră din România, iar eforturile de a reduce costurile nu au fost ușoare. Grindeanu a dezvăluit că, în ciuda acestor încercări, proiectul rămâne extrem de scump, cu un buget estimat la aproximativ 4 miliarde de euro.
Detalii despre proiect și costuri
Proiectul autostrăzii Comarnic-Brașov are ca obiectiv principal îmbunătățirea semnificativă a conectivității între sudul și centrul României, în special prin Valea Prahovei, o zonă frecvent congestionată de trafic. Acesta ar putea fi un prim pas esențial în crearea unui coridor modern de transport care să ajute la reducerea timpilor de deplasare și la decongestionarea traficului. Potrivit lui Sorin Grindeanu, autostrada necesită o investiție semnificativă din cauza lungimii și complexității terenului montan pe care îl traversează.
Grindeanu a explicat dificultatea reducerii costurilor, afirmând că, deși s-au depus eforturi în acest sens, valoarea totală rămâne ridicată: „E o autostradă care costă foarte mult, costă în jur de vreo 4 miliarde. Am încercat, am ajuns mai jos un pic, fiindcă pe 160 de kilometri de autostradă să plătești vreo 4 miliarde de euro e un pic cam mult”.
Conform planului actual, studiul de fezabilitate este așteptat să fie finalizat până în 2025, iar licitația pentru proiectare și execuție ar putea fi lansată chiar în anul următor, ceea ce ar permite începerea lucrărilor.
Cu toate acestea, ministrul Transporturilor a fost precaut în privința oferirii unor cifre definitive cu privire la costuri, menționând că „nu poate specula asupra ofertelor care vor fi depuse de constructori”. Este o abordare prudentă, mai ales având în vedere riscurile și variabilele asociate unui proiect de asemenea anvergură, în care complexitatea tehnică și eventualele ajustări pot influența semnificativ costurile finale.
Obiective realiste și măsuri de decongestionare temporare
Într-o declarație fermă, Sorin Grindeanu a subliniat importanța stabilirii unor obiective realiste și a evitării promisiunilor nerealizabile. În contextul guvernării actuale, ministrul a afirmat că este necesar ca proiectele majore să fie prezentate într-o manieră care să reflecte capacitățile și limitările reale ale autorităților române. „Cine trece altceva, minte. Dacă vreți să trecem lucruri care nu țin de realitate și să trecem să vorbim chestiuni care dau bine pe hârtie, dar în realitate nu se pot întâmpla, se poate face lucrul ăsta. Eu refuz să fac treaba asta, pentru că ar însemna să minți”, a punctat Grindeanu, insistând pe necesitatea unei abordări sincere în fața cetățenilor.
Estimările arată că finalizarea autostrăzii nu ar putea avea loc înainte de 2028, având în vedere complexitatea proiectului. Însă, până atunci, ministrul a precizat că sunt în derulare lucrări pentru decongestionarea traficului în zonele aglomerate de pe Valea Prahovei, prin construcția de centuri ocolitoare pentru localitățile Comarnic, Bușteni și Azuga. Aceste centuri vor devia traficul de tranzit, permițând fluidizarea circulației și reducând atât timpii de deplasare, cât și nivelul de poluare din zonele respective.
Grindeanu a exprimat un optimism rezervat în privința efectelor acestor măsuri temporare asupra traficului: „E un pic mai bine, sau va fi un pic mai bine pe Valea Prahovei”. Aceste îmbunătățiri ar putea oferi o oarecare relaxare pentru șoferii care tranzitează frecvent zona, până când autostrada va deveni o realitate.
Angajamentul pentru calitate și rigoare în procesul de licitație
Ministrul a precizat că nu poate oferi informații precise despre ofertele constructorilor până la finalizarea procesului de licitație. „Nu pot să vă spun, dinainte, cu ce oferte vor veni cei care vor să construiască. V-aș minți dacă v-aș spune așa ceva”, a explicat Grindeanu, subliniind astfel importanța unei transparențe riguroase în privința acestui proiect.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.