Datele recente publicate de Ministerul Finanțelor arată că, după primele șapte luni ale anului 2024, deficitul bugetului general consolidat a atins 71,04 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 4,02% din PIB.
Aceasta este o creștere semnificativă comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când deficitul era de 38,6 miliarde de lei, sau 2,40% din PIB. Aceste cifre sugerează o deteriorare a echilibrului fiscal al țării, ceea ce ridică întrebări serioase cu privire la sustenabilitatea economică pe termen mediu și lung.
Venituri în Creștere, dar nu Suficiente pentru a Contracara Deficitul
În primele șapte luni ale anului 2024, veniturile totale ale bugetului general consolidat au crescut cu 15,1%, ajungând la 331,56 miliarde de lei. Creșterea veniturilor a fost susținută de încasările din contribuțiile de asigurări, TVA, impozitul pe salarii și venit, precum și din alte venituri nefiscale. De exemplu, încasările din impozitul pe salarii și venit au crescut cu 22% față de anul precedent, iar cele din impozitul pe profit au înregistrat o creștere similară de 22%.
Cu toate acestea, deși aceste creșteri sunt semnificative, ele nu au fost suficiente pentru a echilibra creșterea cheltuielilor publice, care a fost mult mai accelerată. Creșterea veniturilor nu poate compensa cheltuielile tot mai mari, ceea ce duce la un dezechilibru fiscal persistent.
Un alt aspect important de menționat este faptul că, în ciuda creșterii veniturilor, unele categorii de încasări au înregistrat scăderi. De exemplu, încasările din impozitul pe dividende au scăzut cu 5,5%, ceea ce subliniază volatilitatea și vulnerabilitatea anumitor surse de venituri bugetare. Acest aspect este îngrijorător, deoarece înseamnă că, în anumite sectoare, baza de impozitare se erodează, afectând astfel capacitatea guvernului de a-și finanța cheltuielile.
Evoluția Veniturilor din TVA și Accize: O Imagine Amestecată
Veniturile din TVA au înregistrat o creștere de 14,8%, atingând 66,19 miliarde de lei, însă această creștere a venit pe fondul unei majorări a ratei TVA pentru anumite produse și servicii, inclusiv alimentele cu un conținut ridicat de zahăr și transportul turistic. De asemenea, restituirile de TVA au crescut cu 8,7%, ceea ce înseamnă că, deși veniturile brute au crescut, costurile asociate colectării acestui impozit au crescut și ele, limitând astfel efectul net asupra bugetului.
Pe de altă parte, veniturile din accize au înregistrat o creștere de 13,9%, fiind susținute de majorarea încasărilor din accizele aplicate produselor energetice. Aceasta a fost influențată de un consum favorabil de carburanți, dar și de o revenire a încasărilor din accizele pentru produsele din tutun, care au crescut cu 2,3% după o perioadă de declin.
Cu toate acestea, volatilitatea încasărilor din accize rămâne un factor de risc, întrucât acestea pot fluctua semnificativ în funcție de politica operatorilor economici privind antrepozitarea fiscală a produselor accizabile. Aceasta subliniază necesitatea unei politici fiscale mai stabile și previzibile, care să minimizeze aceste fluctuații și să asigure un flux constant de venituri.
Creșterea Cheltuielilor: O Povară Tot Mai Greu de Suportat
Dacă veniturile au crescut, cheltuielile bugetului general consolidat au urcat într-un ritm și mai rapid. În primele șapte luni ale anului 2024, cheltuielile au crescut cu 23,2% față de aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la 402,60 miliarde de lei. Aceasta înseamnă că, în termeni nominali, cheltuielile au depășit cu mult veniturile, contribuind astfel la adâncirea deficitului bugetar.
Printre categoriile de cheltuieli care au crescut cel mai mult se numără cheltuielile de personal, care au ajuns la 92,40 miliarde de lei, reprezentând o creștere de 23,9%. Aceasta reflectă majorările salariale implementate în 2023 și 2024, care, deși necesare pentru a menține competitivitatea salariilor din sectorul public, adaugă o presiune considerabilă asupra bugetului de stat.
Alte categorii de cheltuieli care au înregistrat creșteri semnificative includ cheltuielile pentru bunuri și servicii, care au crescut cu 25,7%, și cheltuielile cu dobânzile, care au crescut cu 3,19 miliarde de lei față de anul trecut. În plus, cheltuielile pentru asistența socială au crescut cu 13,9%, fiind influențate în principal de majorarea punctului de pensie și a pensiei minime.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.