Ministerul Mediului a anunțat că programul nu va putea fi demarat mai devreme de luna mai, motivul principal fiind necesitatea refacerii legislației.
Aceste modificări au fost impuse de noile direcții stabilite de Ministerul Mediului, care includ schimbări fundamentale privind eligibilitatea autovehiculelor și condițiile de acordare a tichetelor ecologice.
Pe lângă revizuirea legislației, programul trebuie să obțină aprobarea Ministerului de Finanțe pentru bugetul necesar. Acest proces birocratic a dus la întârzieri, iar consumatorii interesați de achiziționarea unor vehicule noi vor trebui să aștepte până când toate detaliile vor fi clarificate.
Modificările propuse pentru Rabla 2025
Ministerul Mediului a anunțat o serie de schimbări importante pentru Programul Rabla 2025. Acestea includ:
- Eliminarea mașinilor cu motoare diesel din program, o măsură menită să reducă emisiile poluante.
- Unificarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus pentru a simplifica procesul de accesare a fondurilor.
- Modificarea limitelor de emisii pentru autovehiculele care vor beneficia de ecotichete.
- Majorarea valorii tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice.
Potrivit unui reprezentant al industriei auto, suma propusă pentru tichetul destinat achiziției unui autovehicul electric se va situa între 7.000 și 7.500 de euro, o valoare mai mică decât cea solicitată de producătorii auto, care au cerut subvenții de 8.500 de euro.
Un alt aspect esențial este faptul că noile acte normative vor trebui supuse dezbaterii publice timp de 30 de zile, conform legislației. Această etapă este esențială pentru consultarea publicului și a părților implicate în industrie.
Industria auto cere subvenții mai mari pentru mașinile electrice
Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto (APIA) insistă asupra necesitatea unor subvenții mai mari pentru vehiculele electrice, menținând că acestea sunt esențiale pentru creșterea pieței de automobile electrificate.
Conform estimărilor APIA, segmentul de vehicule electrice și hibride ar putea crește cu 34,6% în 2025, comparativ cu 2024. Această evoluție va fi influențată direct de valoarea subvențiilor oferite prin Programul Rabla.
Producătorii auto consideră că un sprijin financiar mai mare, de 8.500 de euro pentru fiecare autovehicul electric, ar putea stimula semnificativ adoptarea acestor vehicule pe piața românească. Cu toate acestea, Ministerul Mediului pare să fi optat pentru o sumă mai redusă, din motive de sustenabilitate bugetară.
Ce prime s-au acordat anul trecut prin Programul Rabla
Pentru a înețlege mai bine impactul schimbărilor din 2025, este important să analizăm cifrele din ediția precedentă a programului:
- Prima de casare pentru Rabla Plus a fost redusă la 5.000 de euro, față de 10.000 de euro în 2023.
- Solicitantul putea preda până la două autovehicule uzate pentru a beneficia de un ecotichet mai mare.
- Valoarea ecotichetelor a fost următoarea:
- 10.000 RON pentru autovehiculele pe benzină și hibride.
- 13.000 RON pentru autovehiculele plug-in hybrid (PHEV).
- 25.500 RON pentru autovehiculele 100% electrice (BEV), cu posibilitatea de creștere a acestei sume.
- Condițiile de emisii stabilite au fost:
- Maximum 145 g/km CO₂ pentru vehiculele pe benzină sau hibride.
- Maximum 80 g/km CO₂ pentru vehiculele PHEV.
- Valoarea maximă a unui vehicul achiziționat prin program a fost:
- 60.000 euro pentru vehiculele pe benzină sau hibride.
- 70.000 euro pentru vehiculele PHEV și BEV.
De asemenea, beneficiarii programului nu au avut voie să vândă autovehiculul achiziționat prin Rabla timp de 3 ani.
Instituțiile publice au beneficiat de un ecotichet de 120.000 lei, fără a fi obligate să predea spre casare un vehicul vechi.
Urmărește-ne și pe Google News
Rețele de socializare: Instagram, Facebook și Twitter
MENȚIUNE:
Informaţiile publicate de Vesteazilei.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.